SapphireTempo
Kayıtlı Kullanıcı
Düşünsenize bir, sabah uyanmışsınız, banka hesabınızdaki parayı kullanmak istiyorsunuz. Belki bir fatura ödeyeceksiniz, belki küçük bir alışveriş... Ama bir bakmışsınız ki, hesabınız bloke olmuş. Aman Allah’ım! İnsan neye uğradığını şaşırır, değil mi? Bir anda o bildiğiniz, güvendiğiniz para yok olmuş gibi... İşte o ilk şok anı, vallahi çok kötü bir histir.
Şimdi bu durumda, banka size ne yapmalı? Yani öyle elini kolunu sallayıp "Bloke ettik, haberiniz olsun" diye bir not bile düşmeden mi bırakacak sizi? Olur mu öyle şey canım! Hani derler ya, kul hakkı... Tamam, bazen yasal zorunluluklar ya da farklı durumlar nedeniyle bloke konulabilir ama...
Ama o blokenin ne zaman, neden konulduğunu size bir zahmet bildirmeleri gerekmez mi abi? Hadi canım, sen şimdi banka olsan, müşterinin parasını tutsan, bir zahmet bir "kusura bakmayın şöyle şöyle oldu" demez misin? Kim ister ki parasının üstüne öyle bir anda soğuk su içilsin? Bu öyle basit bir durum değil ki, bir insanın hayat akışını etkiler, en temel ihtiyacı para sonuçta.
Benim bildiğim kadarıyla, bankanın böyle durumlarda sana bilgi verme gibi bir yükümlülüğü var aslında. Hani, öyle "biz bloke ettik, sen de git öğren" demekle olmaz bu işler. Düşünsenize, bankada paranız var ve siz bunu bilmiyorsunuz, kullanamıyorsunuz... Sonra bir ton sorun yaşıyorsunuz. E kimden çıkacak bu sıkıntı?
Bu durum, biraz da karşılıklı güven meselesi değil mi? Banka sana paranı emanet ettiğin için güvence vermeli, seni yarı yolda bırakmamalı. Yani, öyle bir bloke konulduğunda, en azından bir mesaj, bir e-posta ya da posta yoluyla... Ne bileyim, bir şekilde haberin olmalı. Yoksa sen ne yapacaksın ki?
Şöyle bir düşünelim bakalım, bankacılık sistemi dediğin şey kurallar üzerine kurulu. Her adımın bir dayanağı, her işlemin bir açıklaması olması lazım. Senin paran senin için ne kadar değerliyse, banka için de o kadar şeffaf olmalı. Hani o bankada çalışan arkadaşların da başına gelse, hoşlarına gitmez ki...
Peki, diyelim ki başına böyle bir iş geldi, ne yapacaksın? Hemen bir nefes alacaksın. Sonra bankanın çağrı merkezini arayacaksın ya da şubeye gideceksin. Ama gitmeden önce, bu durumun sana bildirilmesi gerektiğini, bunun bankanın bir yükümlülüğü olduğunu bilmek, sana güç verir... İnanın bana, bu bilgi insanı daha dik durmaya iter.
Kimsenin başına gelmesin tabi ama geldiğinde de kendini yalnız ve çaresiz hissetmemek lazım. Senin de hakların var, her şeyden önce bu senin paran. O yüzden bankanın sana bilgi verme zorunluluğu öyle boş bir laf değil, yasal bir dayanağı var. Bunu bilmek bile, o anki stresi yarı yarıya azaltır, değil mi? Öylece kalakalmazsın, "dur bakalım, ben ne yapabilirim" dersin... Bu da önemli bir başlangıç olur.
Şimdi bu durumda, banka size ne yapmalı? Yani öyle elini kolunu sallayıp "Bloke ettik, haberiniz olsun" diye bir not bile düşmeden mi bırakacak sizi? Olur mu öyle şey canım! Hani derler ya, kul hakkı... Tamam, bazen yasal zorunluluklar ya da farklı durumlar nedeniyle bloke konulabilir ama...
Ama o blokenin ne zaman, neden konulduğunu size bir zahmet bildirmeleri gerekmez mi abi? Hadi canım, sen şimdi banka olsan, müşterinin parasını tutsan, bir zahmet bir "kusura bakmayın şöyle şöyle oldu" demez misin? Kim ister ki parasının üstüne öyle bir anda soğuk su içilsin? Bu öyle basit bir durum değil ki, bir insanın hayat akışını etkiler, en temel ihtiyacı para sonuçta.
Benim bildiğim kadarıyla, bankanın böyle durumlarda sana bilgi verme gibi bir yükümlülüğü var aslında. Hani, öyle "biz bloke ettik, sen de git öğren" demekle olmaz bu işler. Düşünsenize, bankada paranız var ve siz bunu bilmiyorsunuz, kullanamıyorsunuz... Sonra bir ton sorun yaşıyorsunuz. E kimden çıkacak bu sıkıntı?
Bu durum, biraz da karşılıklı güven meselesi değil mi? Banka sana paranı emanet ettiğin için güvence vermeli, seni yarı yolda bırakmamalı. Yani, öyle bir bloke konulduğunda, en azından bir mesaj, bir e-posta ya da posta yoluyla... Ne bileyim, bir şekilde haberin olmalı. Yoksa sen ne yapacaksın ki?
Şöyle bir düşünelim bakalım, bankacılık sistemi dediğin şey kurallar üzerine kurulu. Her adımın bir dayanağı, her işlemin bir açıklaması olması lazım. Senin paran senin için ne kadar değerliyse, banka için de o kadar şeffaf olmalı. Hani o bankada çalışan arkadaşların da başına gelse, hoşlarına gitmez ki...
Peki, diyelim ki başına böyle bir iş geldi, ne yapacaksın? Hemen bir nefes alacaksın. Sonra bankanın çağrı merkezini arayacaksın ya da şubeye gideceksin. Ama gitmeden önce, bu durumun sana bildirilmesi gerektiğini, bunun bankanın bir yükümlülüğü olduğunu bilmek, sana güç verir... İnanın bana, bu bilgi insanı daha dik durmaya iter.
Kimsenin başına gelmesin tabi ama geldiğinde de kendini yalnız ve çaresiz hissetmemek lazım. Senin de hakların var, her şeyden önce bu senin paran. O yüzden bankanın sana bilgi verme zorunluluğu öyle boş bir laf değil, yasal bir dayanağı var. Bunu bilmek bile, o anki stresi yarı yarıya azaltır, değil mi? Öylece kalakalmazsın, "dur bakalım, ben ne yapabilirim" dersin... Bu da önemli bir başlangıç olur.