IndigoTelescope
Kayıtlı Kullanıcı
Şimdi efendim, gelin oturalım, bu bankaların o bitmek tükenmek bilmez kurallar labirentinde bir kaybolalım diyorum. Hani olur ya, internet bankacılığına girersin, şıp diye EFT'yi yaparsın, her şey tıkırında sanırsın... Sonra bir bakmışsın, işlem askıda kalmış. Bankadan bir bildirim gelir; "Belge uyumsuzluğu nedeniyle işleminiz askıya alınmıştır." Ne mi demek bu? Vallahi billahi insanı çileden çıkarır, hele ki acil bir ödeme yapmaya çalışıyorsanız... Hani dersin ki ne belgesi, ben ne yaptım şimdi?
Durum şu aslında; siz göndericisiniz, karşınızda da alıcı var. Banka işte tam bu noktada, o görünmez elleriyle araya giriyor. Sizin gönderdiğiniz para, alıcının hesabına giderken bir nevi takılıyor, bir süzgeçten geçiyor gibi düşünün. Ha, bu süzgeç neye göre çalışıyor derseniz, işte o "belge uyumsuzluğu" dedikleri mesele tam da orada başlıyor. Bazen sizin verdiğiniz bilgiyle, bankanın sisteminde kayıtlı olan bilgiler örtüşmez. Ya da alıcı tarafındaki bazı bilgilerinize takılabilirler, ne bileyim, isim soyisim uyuşmazlığı, hesap tanımında bir gariplik...
Şimdi, bu durumun temelinde bankaların o meşhur "Müşterini Tanı" (KYC) ilkesi ve "Kara Para Aklama ile Mücadele" (AML) yükümlülükleri var, abi. Yani bankalar durup dururken sizin işleminizi niye geciktirsinler ki, ticari olarak onlar da hızlı para akışını severler. Ama işte yasal zorunluluklar var, o bitmek bilmez yönetmelikler, tebliğler... Kimsenin kara para aklamasına aracı olmak istemiyorlar, olurlarsa başları çok ağrır. Düşünsenize, milyonlarca işlem arasında bir tanecik bile şüpheli bir şey yakalasalar, büyük cezalar kapıda.
Peki, bu "uyumsuzluk" denen şey tam olarak ne olabilir? Çok basit şeyler bazen koca bir EFT'yi durdurur. Mesela, siz kendi adınızdan Ahmet Yılmaz'a gönderirken, açıklama kısmına "Mehmet Yılmaz'ın borcu" yazdınız diyelim... Ya da göndereceğiniz kişinin adını eksik yazdınız, ya da TC kimlik numarası ile isim arasında bir eşleşme sorunu oldu. Bazen de bankanın kendi sistemindeki güncelliğini yitirmiş bilgilerle sizin o anki bilgileriniz çelişir... Bilgi güncel olmayabilir, mesela adresiniz değişmiş ama bankaya bildirmemişsinizdir.
Şimdi bu durumda ne yapacaksın? Paniklememek lazım bir kere. Sakin ol, nefes al... İlk iş, bankanızın müşteri hizmetlerini aramak. Ya da şubenizle bir temasa geçmek. Onlar size neyin uyumsuz olduğunu, nerenin aksadığını adım adım anlatırlar. Sakın ola ki "Bankalar niye böyle yapıyor?" diye bir isyana girme, kendini hazırla, abi. Onlar da kendi işlerini yapıyorlar, prosedürleri uyguluyorlar. Bu işleri aşmanın yolu, doğru ve eksiksiz bilgi sağlamaktan geçer, başka da yolu yok gibi.
Bazen de bu askıya alma, tamamen alıcının bankasıyla alakalı olabilir. Sizin bankanız işlemi göndermiştir, ama alıcının bankası kendi sistemlerindeki bir uyumsuzluk nedeniyle parayı bekletiyordur. Hani derler ya, "top artık karşı sahada." Bu durumda da yine ilk adım, kendi bankanızla konuşup, onlardan alıcının bankasına ne sebeple takıldığına dair bir bilgi talep etmek. Onlar size yol gösterecektir, nereyi aramanız, kiminle konuşmanız gerektiğini söylerler.
Aslında bütün bu süreç, bir nevi paranızın güvenliği için de var. Yani evet, sizi biraz uğraştırıyor, can sıkıyor ama bir yandan da sizin adınıza birileri şüpheli bir işlem yapmaya kalktığında, banka o işlemi hemen durduruyor. Kötü niyetli kişilerin eline geçmesini engellemek için, sizin adınıza yapılan yanlış bir transferi bloke etmek için... Bir bakıma, bu yavaşlık ve titizlik, finansal sistemin ve sizin bireysel güvenliğinizin bir parçası, hani öyle düşününce biraz daha katlanılabilir geliyor belki de...
Yani, bu belge uyumsuzluğu nedeniyle EFT işleminin askıya alınması durumu, finansal dünyanın o karmaşık ama bir o kadar da önemli bir parçasını oluşturuyor. Ne sizin kusurunuzdan kaynaklanır genelde ne de bankanın kötü niyetinden. Tamamen sistemin kendini koruma ve yasalara uyma çabasıdır... Bizlere düşen de, bu süreçte biraz sabırlı olmak, doğru ve eksiksiz bilgi sağlamak, ve gerektiğinde bankamızla doğru iletişimi kurmaktan geçiyor. Başka ne yapabiliriz ki zaten...
Durum şu aslında; siz göndericisiniz, karşınızda da alıcı var. Banka işte tam bu noktada, o görünmez elleriyle araya giriyor. Sizin gönderdiğiniz para, alıcının hesabına giderken bir nevi takılıyor, bir süzgeçten geçiyor gibi düşünün. Ha, bu süzgeç neye göre çalışıyor derseniz, işte o "belge uyumsuzluğu" dedikleri mesele tam da orada başlıyor. Bazen sizin verdiğiniz bilgiyle, bankanın sisteminde kayıtlı olan bilgiler örtüşmez. Ya da alıcı tarafındaki bazı bilgilerinize takılabilirler, ne bileyim, isim soyisim uyuşmazlığı, hesap tanımında bir gariplik...
Şimdi, bu durumun temelinde bankaların o meşhur "Müşterini Tanı" (KYC) ilkesi ve "Kara Para Aklama ile Mücadele" (AML) yükümlülükleri var, abi. Yani bankalar durup dururken sizin işleminizi niye geciktirsinler ki, ticari olarak onlar da hızlı para akışını severler. Ama işte yasal zorunluluklar var, o bitmek bilmez yönetmelikler, tebliğler... Kimsenin kara para aklamasına aracı olmak istemiyorlar, olurlarsa başları çok ağrır. Düşünsenize, milyonlarca işlem arasında bir tanecik bile şüpheli bir şey yakalasalar, büyük cezalar kapıda.
Peki, bu "uyumsuzluk" denen şey tam olarak ne olabilir? Çok basit şeyler bazen koca bir EFT'yi durdurur. Mesela, siz kendi adınızdan Ahmet Yılmaz'a gönderirken, açıklama kısmına "Mehmet Yılmaz'ın borcu" yazdınız diyelim... Ya da göndereceğiniz kişinin adını eksik yazdınız, ya da TC kimlik numarası ile isim arasında bir eşleşme sorunu oldu. Bazen de bankanın kendi sistemindeki güncelliğini yitirmiş bilgilerle sizin o anki bilgileriniz çelişir... Bilgi güncel olmayabilir, mesela adresiniz değişmiş ama bankaya bildirmemişsinizdir.
Şimdi bu durumda ne yapacaksın? Paniklememek lazım bir kere. Sakin ol, nefes al... İlk iş, bankanızın müşteri hizmetlerini aramak. Ya da şubenizle bir temasa geçmek. Onlar size neyin uyumsuz olduğunu, nerenin aksadığını adım adım anlatırlar. Sakın ola ki "Bankalar niye böyle yapıyor?" diye bir isyana girme, kendini hazırla, abi. Onlar da kendi işlerini yapıyorlar, prosedürleri uyguluyorlar. Bu işleri aşmanın yolu, doğru ve eksiksiz bilgi sağlamaktan geçer, başka da yolu yok gibi.
Bazen de bu askıya alma, tamamen alıcının bankasıyla alakalı olabilir. Sizin bankanız işlemi göndermiştir, ama alıcının bankası kendi sistemlerindeki bir uyumsuzluk nedeniyle parayı bekletiyordur. Hani derler ya, "top artık karşı sahada." Bu durumda da yine ilk adım, kendi bankanızla konuşup, onlardan alıcının bankasına ne sebeple takıldığına dair bir bilgi talep etmek. Onlar size yol gösterecektir, nereyi aramanız, kiminle konuşmanız gerektiğini söylerler.
Aslında bütün bu süreç, bir nevi paranızın güvenliği için de var. Yani evet, sizi biraz uğraştırıyor, can sıkıyor ama bir yandan da sizin adınıza birileri şüpheli bir işlem yapmaya kalktığında, banka o işlemi hemen durduruyor. Kötü niyetli kişilerin eline geçmesini engellemek için, sizin adınıza yapılan yanlış bir transferi bloke etmek için... Bir bakıma, bu yavaşlık ve titizlik, finansal sistemin ve sizin bireysel güvenliğinizin bir parçası, hani öyle düşününce biraz daha katlanılabilir geliyor belki de...
Yani, bu belge uyumsuzluğu nedeniyle EFT işleminin askıya alınması durumu, finansal dünyanın o karmaşık ama bir o kadar da önemli bir parçasını oluşturuyor. Ne sizin kusurunuzdan kaynaklanır genelde ne de bankanın kötü niyetinden. Tamamen sistemin kendini koruma ve yasalara uyma çabasıdır... Bizlere düşen de, bu süreçte biraz sabırlı olmak, doğru ve eksiksiz bilgi sağlamak, ve gerektiğinde bankamızla doğru iletişimi kurmaktan geçiyor. Başka ne yapabiliriz ki zaten...