QuartzRhythm
Kayıtlı Kullanıcı
Bir sabah kalktınız, eliniz telefonda, bir ödeme yapacaktınız veya sadece bakiyenize bakacaktınız... Hop, karşınıza çıkan o mesaj: "Hesabınız güvenlik nedeniyle bloke edilmiştir. Mobil onayınızı kullanarak doğrulayın." İşte o an anlarsınız ki işler karıştı, buz gibi bir soğukluk yayılır içinize. Hani o güvendiğiniz, her işinizi hallettiğiniz sistem, şimdi size sırtını dönmüş gibi hissedersiniz, değil mi?
Şimdi düşününce, bu "bloke" meselesi genelde birkaç farklı senaryodan fırlar karşımıza. Bazen şüpheli bir işlem algılanır sistem tarafından, banka der ki "Dur bakalım, bu sen misin?". Bazen de uzun süre işlem yapmadınız, sistem pasif hesapları korumaya alır. Ya da daha kötüsü, cep telefonu numaranızı değiştirdiniz ama bankaya bildirmeyi unuttunuz, ki bu en sık rastlananlardan biri abi ya... Güvenlik protokolleri işte, kimliğini doğrulamak için mobil onay istiyor ama telefon numarası yok, kilit!
Mobil onay dediğin şey, aslında bizim bankacılık işlemlerinde can simidimiz oldu. Kredi kartı harcamanız mı var, havale mi yapacaksınız, mobil uygulama üzerinden şifre mi değiştireceksiniz... Hep o tek kullanımlık şifreler, SMS onayı falan. E şimdi hesap bloke olunca, o can simidi de bir anda kurşun ağırlığına dönüşüyor. Telefon numaranız güncel değilse veya o hatta erişiminiz yoksa, işte orada duvara çarpmış gibi oluyorsunuz... Vay be, işler nasıl da iç içe girmiş.
Peki, bu durumda ilk aklınıza ne gelir? Genelde panik başlar, değil mi? Telefonunuzu elinize alıp bankanızın müşteri hizmetlerini aramayı denersiniz... Ama bazen o bile yetmez. Çünkü o robotik ses, "hesabınıza erişiminiz için mobil onay gereklidir" der, siz de "zaten onu yapamıyorum!" diye çıldırırsınız. Yani bir kısırdöngüye girmiş gibi olursunuz. Sanki bir labirentin içinde dönüp duruyorsunuz da çıkışı bulamıyorsunuz.
İşin aslı, bu tarz durumlarda bankaların da kendi güvenlik protokolleri var. Şöyle düşünün, birisi sizin hesabınıza erişmeye çalışsa, banka sizden bir mobil onay istese, siz de telefonunuz yanınızda olmadığı için "yapamıyorum" deseniz... Ne olur? Dolandırıcılar için bulunmaz nimet. Bu yüzden, bankalar kimliğinizden emin olmak için biraz daha uğraştırabilir bizi, vallahi. Kimse suistimal edilmesini istemez kendi parasının, değil mi?
Hah, o zaman ne yapacağız? İşte kilit nokta burası. Öncelikle, o bloke olan hesabı açmak için bankanızın sizden isteyeceği belgelere hazır olun. Genelde kimlik kartınız, bazen ikametgah belgesi, hatta noter onaylı bazı evraklar bile isteyebilirler. Yani "ben falancayım" demek yetmez, bunu kanıtlamanızı beklerler. Şubeye gitmek çoğu zaman en kesin çözüm olur, yüz yüze anlatırsınız derdinizi.
Şimdi bu şubeye gitme meselesi de başlı başına bir macera. Gidiyorsun, gişe kuyrukları... Neyse ki artık randevu sistemleri var. Ama yine de o yolda geçen zaman, o süreçteki belirsizlik... İnsan bir an önce halletmek istiyor her şeyi. Zaten gün içinde bin bir işimiz gücümüz var, bir de bununla uğraşmak... Ama şunu unutmamak lazım; bu işlemler sizin güvenliğiniz için yapılıyor. Yani biraz sabır, biraz da hazırlık şart.
Ve en önemlisi, bu tip bir durumla karşılaşmamak için ne yapmalı? Telefon numaranız değiştiği an, ilk işiniz bankanıza bildirmek olmalı. Bu kadar basit aslında. Ya da yurt dışına mı çıktınız, uzun süre mi kalacaksınız? Bankanıza haber verin. İletişim bilgilerinizin güncel olması, aslında birçok baş ağrısından kurtarır bizi. Önceden tedbir almak, sonradan çekilecek çileden iyidir, değil mi? İşte öyle...
Şimdi düşününce, bu "bloke" meselesi genelde birkaç farklı senaryodan fırlar karşımıza. Bazen şüpheli bir işlem algılanır sistem tarafından, banka der ki "Dur bakalım, bu sen misin?". Bazen de uzun süre işlem yapmadınız, sistem pasif hesapları korumaya alır. Ya da daha kötüsü, cep telefonu numaranızı değiştirdiniz ama bankaya bildirmeyi unuttunuz, ki bu en sık rastlananlardan biri abi ya... Güvenlik protokolleri işte, kimliğini doğrulamak için mobil onay istiyor ama telefon numarası yok, kilit!
Mobil onay dediğin şey, aslında bizim bankacılık işlemlerinde can simidimiz oldu. Kredi kartı harcamanız mı var, havale mi yapacaksınız, mobil uygulama üzerinden şifre mi değiştireceksiniz... Hep o tek kullanımlık şifreler, SMS onayı falan. E şimdi hesap bloke olunca, o can simidi de bir anda kurşun ağırlığına dönüşüyor. Telefon numaranız güncel değilse veya o hatta erişiminiz yoksa, işte orada duvara çarpmış gibi oluyorsunuz... Vay be, işler nasıl da iç içe girmiş.
Peki, bu durumda ilk aklınıza ne gelir? Genelde panik başlar, değil mi? Telefonunuzu elinize alıp bankanızın müşteri hizmetlerini aramayı denersiniz... Ama bazen o bile yetmez. Çünkü o robotik ses, "hesabınıza erişiminiz için mobil onay gereklidir" der, siz de "zaten onu yapamıyorum!" diye çıldırırsınız. Yani bir kısırdöngüye girmiş gibi olursunuz. Sanki bir labirentin içinde dönüp duruyorsunuz da çıkışı bulamıyorsunuz.
İşin aslı, bu tarz durumlarda bankaların da kendi güvenlik protokolleri var. Şöyle düşünün, birisi sizin hesabınıza erişmeye çalışsa, banka sizden bir mobil onay istese, siz de telefonunuz yanınızda olmadığı için "yapamıyorum" deseniz... Ne olur? Dolandırıcılar için bulunmaz nimet. Bu yüzden, bankalar kimliğinizden emin olmak için biraz daha uğraştırabilir bizi, vallahi. Kimse suistimal edilmesini istemez kendi parasının, değil mi?
Hah, o zaman ne yapacağız? İşte kilit nokta burası. Öncelikle, o bloke olan hesabı açmak için bankanızın sizden isteyeceği belgelere hazır olun. Genelde kimlik kartınız, bazen ikametgah belgesi, hatta noter onaylı bazı evraklar bile isteyebilirler. Yani "ben falancayım" demek yetmez, bunu kanıtlamanızı beklerler. Şubeye gitmek çoğu zaman en kesin çözüm olur, yüz yüze anlatırsınız derdinizi.
Şimdi bu şubeye gitme meselesi de başlı başına bir macera. Gidiyorsun, gişe kuyrukları... Neyse ki artık randevu sistemleri var. Ama yine de o yolda geçen zaman, o süreçteki belirsizlik... İnsan bir an önce halletmek istiyor her şeyi. Zaten gün içinde bin bir işimiz gücümüz var, bir de bununla uğraşmak... Ama şunu unutmamak lazım; bu işlemler sizin güvenliğiniz için yapılıyor. Yani biraz sabır, biraz da hazırlık şart.
Ve en önemlisi, bu tip bir durumla karşılaşmamak için ne yapmalı? Telefon numaranız değiştiği an, ilk işiniz bankanıza bildirmek olmalı. Bu kadar basit aslında. Ya da yurt dışına mı çıktınız, uzun süre mi kalacaksınız? Bankanıza haber verin. İletişim bilgilerinizin güncel olması, aslında birçok baş ağrısından kurtarır bizi. Önceden tedbir almak, sonradan çekilecek çileden iyidir, değil mi? İşte öyle...