AmberMandolin
Kayıtlı Kullanıcı
Sanmayın ki o soğuk, mesafeli ekran karşısında her şey şıp diye önünüze serilecek, o can yakan haciz blokesi tüm çıplaklığıyla "işte buradayım!" diyecek. Vallahi billahi, sistem dediğin öyle basit bir mekanizma değil, abi ya. Bizim o dijital sarayımız e-Devlet, evet, birçok kapıyı aralıyor, ama bir de bilginin puslu perdeleri var ardında, öyle değil mi? O an, o dakika, banka hesabınızdaki paranın üzerine konan o demir pençenin, yani fiili blokenin direkt kendisi, hani o gözünüzle görüp şaşırdığınız o bakiye eksiği, e-Devlet'in o ana ekranında pırıl pırıl bir uyarıyla belirmez ki... Bu ayrı bir mesele, ince bir çizgi...
Peki ne bekliyordunuz ki, o kadar icra dairesi, UYAP sistemi, bankalar birliği ve sayısız banka arasında dönüp duran o karmaşık bilgi akışı, tek bir tıkla, hem de anbean, "Ahmet Bey'in falanca bankasındaki şu hesabına şu kadar bloke konuldu," diye bir pop-up mı çıkaracaktı? Hayır, o işler öyle yürümez. E-Devlet, bize o koca hukuki çarkın, yani icra takibinin başlatıldığına dair, o ödeme emrinin size tebliğ edildiğine dair, hatta dosyanızın genel durumuna dair bilgileri sunar, hem de UYAP entegrasyonu sayesinde, dosya numarasından tutun da son işlem tarihine dek her detayı görebilirsiniz... Ama o banka hesabındaki paranın bloke edildiği anı, o nakit akışınızın aniden kesildiği acı gerçeği, E-Devlet size doğrudan "bakın burası bloke oldu" diye bildirmez. O bilgi, maalesef, çoğu zaman bankanızın mobil uygulamasında ya da ATM ekranında acı bir sürprizle karşınıza çıkar...
Biz, vatandaş olarak, bu bilgi labirentinde yolumuzu bulmak zorundayız, değil mi? İcra dairesinden çıkan o haciz talimatının, önce UYAP üzerinden Bankalar Birliği'ne, oradan da hedef bankalara elektronik ortamda ulaştığını biliyoruz. Bu süreç, bazen saatler bazen bir günü bulur, işte o talimat bankanıza ulaştığında, sizin hesaplarınıza o çok korkulan bloke konulur. E-Devlet'te görebildiğimiz şey, bu bloğe yol açan *icra takibi*nin kendisi ve onun hukuki süreci. Yani, "hakkınızda bir icra dosyası var ve aktif," bilgisine ulaşırız; ama o dosya yüzünden hesabınızdaki paranın ne zaman, hangi miktarla bloke edildiği bilgisi, bankanın kendi sistemlerine özel bir detaydır. Bu ayrımı iyi yapmak lazım, zira yanlış beklentiler, zaten gergin olan anları daha da çekilmez kılar...
Unutmayın, o E-Devlet kapısı, tüm yargısal süreçlerin aynası değildir, daha çok bir özetidir, bir yol haritasıdır. Bir icra takibi açıldıysa, dosyanız aktifse, o haciz tehlikesi her an kapınızdadır; bu bilgi E-Devlet'te görünür. Ama o tehlikenin ne zaman somut bir bloka dönüştüğü, yani bankadaki paranızın fiilen dondurulduğu an, o an E-Devlet ekranında, ayrı bir "bloke bildirimi" olarak belirmez. Bunun için bankanızla direkt temasa geçmeli, mobil uygulamalarını kontrol etmeli ya da acı da olsa bir ATM'ye koşmalıyız... Kendi bilgi akışımızı kendimiz sağlamak, bu sistemin içinde ayakta kalmanın tek yolu, yoksa o bürokrasi denilen devasa çarkın altında ezilip kalırız, vallahi billahi... Biz bu oyunu kuralına göre öğrenmek zorundayız, yoksa kimse bize acımaz...
Peki ne bekliyordunuz ki, o kadar icra dairesi, UYAP sistemi, bankalar birliği ve sayısız banka arasında dönüp duran o karmaşık bilgi akışı, tek bir tıkla, hem de anbean, "Ahmet Bey'in falanca bankasındaki şu hesabına şu kadar bloke konuldu," diye bir pop-up mı çıkaracaktı? Hayır, o işler öyle yürümez. E-Devlet, bize o koca hukuki çarkın, yani icra takibinin başlatıldığına dair, o ödeme emrinin size tebliğ edildiğine dair, hatta dosyanızın genel durumuna dair bilgileri sunar, hem de UYAP entegrasyonu sayesinde, dosya numarasından tutun da son işlem tarihine dek her detayı görebilirsiniz... Ama o banka hesabındaki paranın bloke edildiği anı, o nakit akışınızın aniden kesildiği acı gerçeği, E-Devlet size doğrudan "bakın burası bloke oldu" diye bildirmez. O bilgi, maalesef, çoğu zaman bankanızın mobil uygulamasında ya da ATM ekranında acı bir sürprizle karşınıza çıkar...
Biz, vatandaş olarak, bu bilgi labirentinde yolumuzu bulmak zorundayız, değil mi? İcra dairesinden çıkan o haciz talimatının, önce UYAP üzerinden Bankalar Birliği'ne, oradan da hedef bankalara elektronik ortamda ulaştığını biliyoruz. Bu süreç, bazen saatler bazen bir günü bulur, işte o talimat bankanıza ulaştığında, sizin hesaplarınıza o çok korkulan bloke konulur. E-Devlet'te görebildiğimiz şey, bu bloğe yol açan *icra takibi*nin kendisi ve onun hukuki süreci. Yani, "hakkınızda bir icra dosyası var ve aktif," bilgisine ulaşırız; ama o dosya yüzünden hesabınızdaki paranın ne zaman, hangi miktarla bloke edildiği bilgisi, bankanın kendi sistemlerine özel bir detaydır. Bu ayrımı iyi yapmak lazım, zira yanlış beklentiler, zaten gergin olan anları daha da çekilmez kılar...
Unutmayın, o E-Devlet kapısı, tüm yargısal süreçlerin aynası değildir, daha çok bir özetidir, bir yol haritasıdır. Bir icra takibi açıldıysa, dosyanız aktifse, o haciz tehlikesi her an kapınızdadır; bu bilgi E-Devlet'te görünür. Ama o tehlikenin ne zaman somut bir bloka dönüştüğü, yani bankadaki paranızın fiilen dondurulduğu an, o an E-Devlet ekranında, ayrı bir "bloke bildirimi" olarak belirmez. Bunun için bankanızla direkt temasa geçmeli, mobil uygulamalarını kontrol etmeli ya da acı da olsa bir ATM'ye koşmalıyız... Kendi bilgi akışımızı kendimiz sağlamak, bu sistemin içinde ayakta kalmanın tek yolu, yoksa o bürokrasi denilen devasa çarkın altında ezilip kalırız, vallahi billahi... Biz bu oyunu kuralına göre öğrenmek zorundayız, yoksa kimse bize acımaz...