NightYiit
Kayıtlı Kullanıcı
Vallahi insan bir an ne yapacağını şaşırıyor, değil mi? Hayatının akışı birden kesiliyor, sanki bütün dünya dönüyor da senin iletişim hattın kopmuş, öyle bir boşluk hissediyorsun. Telefon elinde, ekranına bakıyorsun ama yok, ne arama yapabiliyor ne mesaj gönderebiliyorsun. SIM kartın bloke olmuş, işte o an var ya, yandın demektir. Hele bir de kendi telefonun bozulduysa, kaybolduysa ya da şarjı bittiyse ve o an başka bir telefon buldun, nasıl çözersin bu işi? İşte bu sorunun cevabı aslında çok basit gibi görünse de, ince detayları var... Yani öyle alelade bir iş değil.
Peki, bu blokaj niye oluyor? Genelde ya PUK kodunu birkaç kez yanlış girdin, ki bu en yaygın sebeplerden biri, ya telefonunu kaybettin, çaldırdın ve operatöre bildirdin, geçici bloke ettirdin... Ya da belki faturalı hattın varsa, ödeme aksaklıkları yüzünden operatörün hizmeti geçici olarak kesti. Bazen de yeni bir hat almışsındır, henüz tamamen aktif olmamıştır, küçük bir işlemle açılması gerekiyordur. Yani sebepler çeşit çeşit, ama sonuç hep aynı: Ne arayanın var ne soranın... Bir anda dış dünyadan izole oldun sanki. İşte bu noktada birinden telefon istemek kaçınılmaz oluyor.
İşte bu noktada başkasının telefonu hayat kurtarıcı bir rol oynuyor. Hemen bir arkadaşına, eşine dostuna, hatta yoldan geçen birine rica edip telefonunu alıyorsun eline. Peki, ne yapacaksın onun telefonuyla? En etkili ve hızlı yol, kendi operatörünün müşteri hizmetlerini aramak, abi ya. Kendi numaranı arasan ulaşamayacağın için, onların genel müşteri hizmetleri numarasını çeviriyorsun. Mesela Turkcell'se 0532 532 00 00, Vodafone'sa 0542 542 00 00, Türk Telekom'sa 444 1 444... Yani hangi operatöre ait hattın varsa, o numarayı çeviriyorsun ve durumunu anlatıyorsun. Onlar senden bazı teyit bilgileri isteyecekler, kimlik doğrulaması yapmaları şart çünkü.
Burada kilit nokta, kendinin olduğunu kanıtlayabilmek. Müşteri temsilcisi senden neler isteyebilir? Senin T.C. Kimlik numaran, hat sahibinin adı soyadı, doğum tarihi, hatta belki abonelik tesis tarihi gibi temel bilgiler... Bazen son yaptığın birkaç aramanın numaralarını bile sorabilirler, hani emin olmak için. Bu bilgiler olmazsa olmaz, yoksa kusura bakma ama kimse kimsenin hattını açamaz, zaten açmamaları da gerekir, güvenlik bu. O yüzden başkasının telefonundan ararken, bu bilgilerin hazır olduğundan emin olman lazım. Yoksa boşuna arayıp da hem kendini hem de seni dinleyen arkadaşını yormuş olursun.
Şimdi bir de şu durum var: Diyelim ki hat senin üzerine değil, eşinin, kardeşinin ya da çocuğunun üzerine... İşte o zaman biraz işler karışıyor. Çünkü hattın sahibi olmadan kimseyle bilgi paylaşmazlar, paylaşmamaları da gayet doğal. O yüzden o kişiyi de yanına alıp öyle aramanız gerekebilir, ya da hat sahibiyle konferans görüşmesi falan yapmanız gerekebilir. Her operatörün farklı prosedürleri olabiliyor, ama genel kaide hat sahibinin onayını almak. Yoksa "benim babamın hattı" demekle olmaz, öyle her isteyen her hattı açabilseydi, vay halimize... Güvenlik açığı olurdu resmen.
Peki, başkasının telefonunu kullanarak arama dışında başka bir yol var mı dersen... Pek yok gibi, abi ya. Bazı operatörlerin mobil uygulamaları oluyor evet, oradan da işlem yapabilirsin ama çoğu zaman o uygulamaya giriş için bile senin kendi hattına gelen bir SMS şifresi gerekiyor. E senin hattın bloke, nasıl gelecek o şifre? İşte bu yüzden en pratik ve neredeyse tek çözüm yolu, başkasının telefonundan müşteri hizmetlerini aramak. Bazen, çok nadiren, web siteleri üzerinden de bazı işlemler yapılabilir ama orada da yine bir teyit mekanizması, bir SMS şartı çıkıyor karşına... Yani demem o ki, kendini boşuna yorma, ara gitsin!
Yani sonuç olarak, o anki telaşla ne yapacağını şaşırmak çok doğal. İletişim çağında bir anda bağlantısız kalmak kötü hissettiriyor. Ama unutma, başkasının telefonu bir kurtarıcı olabilir, yeter ki arayacağın numarayı ve kendini teyit edecek bilgileri bil. Hatta, şimdiden PUK kodunu bir yere not et, abonelik bilgilerini bir kenarda tut ki, bir dahaki sefere böyle bir durumla karşılaştığında dakikalar içinde işini halledebilesin. Hayatın koşturmacasında böyle ufak aksaklıklar hepimizin başına gelebilir, önemli olan pratik çözümleri bilmek, değil mi ama?
Peki, bu blokaj niye oluyor? Genelde ya PUK kodunu birkaç kez yanlış girdin, ki bu en yaygın sebeplerden biri, ya telefonunu kaybettin, çaldırdın ve operatöre bildirdin, geçici bloke ettirdin... Ya da belki faturalı hattın varsa, ödeme aksaklıkları yüzünden operatörün hizmeti geçici olarak kesti. Bazen de yeni bir hat almışsındır, henüz tamamen aktif olmamıştır, küçük bir işlemle açılması gerekiyordur. Yani sebepler çeşit çeşit, ama sonuç hep aynı: Ne arayanın var ne soranın... Bir anda dış dünyadan izole oldun sanki. İşte bu noktada birinden telefon istemek kaçınılmaz oluyor.
İşte bu noktada başkasının telefonu hayat kurtarıcı bir rol oynuyor. Hemen bir arkadaşına, eşine dostuna, hatta yoldan geçen birine rica edip telefonunu alıyorsun eline. Peki, ne yapacaksın onun telefonuyla? En etkili ve hızlı yol, kendi operatörünün müşteri hizmetlerini aramak, abi ya. Kendi numaranı arasan ulaşamayacağın için, onların genel müşteri hizmetleri numarasını çeviriyorsun. Mesela Turkcell'se 0532 532 00 00, Vodafone'sa 0542 542 00 00, Türk Telekom'sa 444 1 444... Yani hangi operatöre ait hattın varsa, o numarayı çeviriyorsun ve durumunu anlatıyorsun. Onlar senden bazı teyit bilgileri isteyecekler, kimlik doğrulaması yapmaları şart çünkü.
Burada kilit nokta, kendinin olduğunu kanıtlayabilmek. Müşteri temsilcisi senden neler isteyebilir? Senin T.C. Kimlik numaran, hat sahibinin adı soyadı, doğum tarihi, hatta belki abonelik tesis tarihi gibi temel bilgiler... Bazen son yaptığın birkaç aramanın numaralarını bile sorabilirler, hani emin olmak için. Bu bilgiler olmazsa olmaz, yoksa kusura bakma ama kimse kimsenin hattını açamaz, zaten açmamaları da gerekir, güvenlik bu. O yüzden başkasının telefonundan ararken, bu bilgilerin hazır olduğundan emin olman lazım. Yoksa boşuna arayıp da hem kendini hem de seni dinleyen arkadaşını yormuş olursun.
Şimdi bir de şu durum var: Diyelim ki hat senin üzerine değil, eşinin, kardeşinin ya da çocuğunun üzerine... İşte o zaman biraz işler karışıyor. Çünkü hattın sahibi olmadan kimseyle bilgi paylaşmazlar, paylaşmamaları da gayet doğal. O yüzden o kişiyi de yanına alıp öyle aramanız gerekebilir, ya da hat sahibiyle konferans görüşmesi falan yapmanız gerekebilir. Her operatörün farklı prosedürleri olabiliyor, ama genel kaide hat sahibinin onayını almak. Yoksa "benim babamın hattı" demekle olmaz, öyle her isteyen her hattı açabilseydi, vay halimize... Güvenlik açığı olurdu resmen.
Peki, başkasının telefonunu kullanarak arama dışında başka bir yol var mı dersen... Pek yok gibi, abi ya. Bazı operatörlerin mobil uygulamaları oluyor evet, oradan da işlem yapabilirsin ama çoğu zaman o uygulamaya giriş için bile senin kendi hattına gelen bir SMS şifresi gerekiyor. E senin hattın bloke, nasıl gelecek o şifre? İşte bu yüzden en pratik ve neredeyse tek çözüm yolu, başkasının telefonundan müşteri hizmetlerini aramak. Bazen, çok nadiren, web siteleri üzerinden de bazı işlemler yapılabilir ama orada da yine bir teyit mekanizması, bir SMS şartı çıkıyor karşına... Yani demem o ki, kendini boşuna yorma, ara gitsin!
Yani sonuç olarak, o anki telaşla ne yapacağını şaşırmak çok doğal. İletişim çağında bir anda bağlantısız kalmak kötü hissettiriyor. Ama unutma, başkasının telefonu bir kurtarıcı olabilir, yeter ki arayacağın numarayı ve kendini teyit edecek bilgileri bil. Hatta, şimdiden PUK kodunu bir yere not et, abonelik bilgilerini bir kenarda tut ki, bir dahaki sefere böyle bir durumla karşılaştığında dakikalar içinde işini halledebilesin. Hayatın koşturmacasında böyle ufak aksaklıklar hepimizin başına gelebilir, önemli olan pratik çözümleri bilmek, değil mi ama?