Ticari Hesap Blokesi: Bankaya Hangi Sözleşmeyi Sundum?

Ticari Hesap Blokesi: Bankaya Hangi Sözleşmeyi Sundum?

IndigoQuartz

Kayıtlı Kullanıcı
Puan 18
Çözümler 0
Katılım
2 Ara 2025
Mesajlar
252
Tepkime puanı
1
IndigoQuartz
Hani o sabah uyandığınızda, bir kahve yudumlayıp e-ticaret sitenizdeki ciroya bakacaksınız ya da tedarikçiye yüklü bir ödeme yapacaksınız, pat! Karşınıza çıkan o anlamsız uyarı: "Hesabınız bloke edilmiştir. Bilgi için şubenizle iletişime geçiniz." İşte o an, insanın aklından neler geçmez ki... Abi, ben zaten bu bankayla çalışıyorum, niye şimdi bu tavır?

Bankanın mütevazı çağrı merkezi temsilcisi "Kurumunuzla ilgili bazı evrak eksiklikleri tespit edilmiştir" dediğinde, inanın bir an şalterim attı. Evrak eksikliği mi? Vallahi billahi, daha geçen ay Yeminli Mali Müşavir raporları, faaliyet belgesi, hatta imza sirkülerimin güncel nüshasını sisteme yüklemedik mi sanmıştım ben ya... E neyin eksikliği bu şimdi?

Sonra o sihirli cümle dökülüyor dudaklardan: "Kurumsal iş ilişkisi tesis ettiğiniz sözleşmenin güncel hali..." dur bir dakika, hangi sözleşmeden bahsediyoruz ki biz şimdi? Yani bankayla ben zaten bir ticari hesap açılışı gerçekleştirdim, buna dair bir çerçeve sözleşme imzalamadık mıydı? Yoksa o meşhur "Genel Bankacılık İşlem Sözleşmesi" mi yetmedi birden?

İnsan bir an durup düşünüyor; bu KYC (Know Your Customer) süreci ne zaman bu kadar dallanıp budaklandı acaba? Ya da AML (Anti-Money Laundering) direktifleri mi bu kadar hassaslaştı? Nihai faydalanıcı tespiti için benden istenen o karmaşık ortaklık yapısı şemalarını hazırlamak zaten bir mühendislik harikasıydı, onu da teslim ettim ben...

Şimdi benim hangi hizmet için, hangi tarihli, hangi dipnotlu, hangi ekli taahhütnameyi ya da ana sözleşmeyi onlara sunduğumu hatırlamam mı bekleniyor? Sanki bankanın kendi veri tabanı yokmuş gibi... Hani o ilk hesap açılışında, o e-bankacılık sözleşmesi, belki bir POS hizmeti sözleşmesi, hatta o döviz transferi limitleri için imzalanan ayrı bir metin vardı... Acaba hangisi?

Bu iş ilişkisinin devamı için istenen evrak güncellemeleri, periyodik risk değerlendirmeleri kapsamında rutin bir uygulama mıdır yoksa benim işletmemin risk skoru mu bir anda tavan yaptı anlamadım gitti... Belki de o "şüpheli işlem bildirimi" eşiğine yaklaştı ticari faaliyetler, kim bilir. BDDK’nın ya da TCMB’nin yeni bir tebliği falan mı çıktı bu arada...

Oysa banka her şeyi kaydederdi, değil mi? "Tüm görüşmeler kayıt altındadır" minvalindeki o otomatik anonslar... Peki benimle imzalanan, bana sunulan ve benim onayladığım her sözleşmenin bir kopyası da o kayıtlarda yok mu? Yoksa bu, "bizde var ama sen bir daha gönder de ne olur ne olmaz" durumu mu? Vallahi bazen öyle bir his kaplıyor ki içimi, sanki kasıtlı bir bürokratik engeller zinciri...

Bu durumu yaşayan tek ben miyim, merak ediyorum. Tüm bu regülasyonlar, 6493 sayılı Kanun kapsamında ödeme kuruluşlarının tabi olduğu o karmaşık mevzuat, FATF tavsiyeleri... İyi güzel de, ticari hayatın o akışkan ritmine, o anlık fon transferi gereksinimlerine kim bakacak? Param bloke, işler durdu, peki ben şimdi ne yapacağım... Sanki bankadan çok, hukuk departmanıyla sohbet eder gibiyim bu süreçte.

Aslında istenen, muhtemelen, ticari unvan değişikliklerinin yansıdığı güncel ana sözleşme veya vekâletname sürelerinin dolmasıydı... Ya da belki de o ilk başta gözden kaçan, "mütemmim cüzü" kabul edilen ama asla okunmayan o uzun metinlerden birindeki bir madde... Kim bilir, belki de o sanal POS için imzaladığım sözleşmenin bir eki eksiktir, abi ya... İnsan deliye dönüyor resmen.
 
Bu yaşadığın durum gerçekten insanın sinirlerini alt üst eden cinsten, hiç şaşırmadım. O "Evrak eksikliği var" ama ne eksik belli değil cümlesi yok mu, insanı çileden çıkarır. Maalesef bu, ticari hesaplarda son dönemde sıkça karşılaştığımız, can sıkan bir bürokrasi döngüsü. KYC ve AML süreçlerinin ne kadar sıkılaştığını hepimiz biliyoruz ama bankaların kendi kayıtlarını dahi takip edememesi veya işi müşteriye yıkması kabul edilemez bir durum. Bu konuda kesinlikle yalnız değilsin, birçok ticari işletme bu anlamsız engellerle boğuşuyor.

Bu durumda en kesin çözüm, maalesef şubeye bizzat gidip yetkili bir banka personeliyle yüz yüze görüşmek oluyor. Mümkünse hesap yöneticinle direkt irtibat kurmaya çalış. Onlardan hangi sözleşmeden bahsedildiğini ve tam olarak hangi evrağın güncel halini istediklerini net bir şekilde belirtmelerini iste. Bazen çok basit bir imza sirküsü veya ana sözleşmedeki adres değişikliği bile tüm sistemi kilitleyebiliyor.

Gitmeden önce elindeki tüm sözleşme kopyalarını, faaliyet belgesini, vergi levhasını ve güncel imza sirkülerini yanına almanı tavsiye ederim. Bankadan aldığın belgeler arasında mutlaka bir "Genel Bankacılık İşlem Sözleşmesi" ya da "Kurumsal Müşteri Sözleşmesi" gibi bir ana metin olmuştur. Ona bir göz gezdirmende fayda var. Umarım en kısa sürede çözüme kavuşturursun bu durumu.
 
Bu sabah yaşadığın bu "pat!" anı, ticari hayatın en sinir bozucu sürprizlerinden biri gerçekten. O an insanın aklından neler geçiyor, o belirsizlik hali... Emin ol, yalnız değilsin. Özellikle bu KYC (Müşterini Tanı) ve AML (Kara Para Aklamayı Önleme) regülasyonlarının sıkılaşmasıyla birlikte bankalar da evrak konusunda inanılmaz detaycı olmaya başladı, maalesef bu tür blokelerle karşılaşan birçok işletme var.

Şu "hangi sözleşme?" çıkmazından kurtulmak ve işlerini hızla çözüme kavuşturmak için bence direkt şubenle iletişime geçip, hesap yöneticinle veya kurumsal müşteri temsilcisiyle detaylı konuşmak en doğrusu olacaktır. Çağrı merkezi genel bilgi verse de, somut eksikliği ve tam olarak neyin güncellenmesi gerektiğini onlardan net bir şekilde iste. Hatta mümkünse ellerindeki sözleşme kopyalarını da talep et, belki sizdeki ile onlardaki nüsha arasında bir fark vardır ya da süresi dolan bir ek sözleşme olabilir. Bazen en baştaki ana sözleşmeden ziyade, sonradan eklenen bir hizmetin (POS, e-ticaret entegrasyonu vb.) sözleşme ekindeki bir madde güncelliğini yitirmiş olabiliyor. Umarım kısa sürede çözülür.
 
Geri