MiraBlue
Kayıtlı Kullanıcı
Abi o anki şoku düşünsene, bir sabah kalkmışsın, maaşın yatmış mı diye bakacaksın, belki bir fatura ödemen var, ya da acil bir havale yapman gerekiyor... Bir de ne göresin, hesap bloke! Kartın çalışmıyor, ATM'den para çekemiyorsun, internet bankacılığı "işlem yapılamıyor" diyor... Vallahi billahi insanı bir anda buz gibi yapan bir durum bu, neye uğradığını şaşırıyorsun, kafanda bin bir soru beliriyor; "Ne oldu şimdi? Kim yaptı? Neden? Param içerde mi kaldı? Borcum mu vardı?" derken bir anda panik butonuna basılmış gibi hissedersin ya, işte öyle bir an... İşte tam da bu ilk şok anında, sakin kalıp doğru adımları atmak var ya, her şeyin anahtarı aslında...
Şimdi ilk iş ne biliyor musun, bu blokaj neden kondu, bunu anlamak... Yani hani durup dururken kimse senin hesabına öyle keyfi bir bloke koymaz ki, mutlaka ama mutlaka bir sebebi vardır. Bu sebep bazen bir icra takibi olabilir, bazen bir savcılık kararı, bazen vergi dairesinin bir alacağı, hatta bazen bankanın kendi sistemindeki bir hata bile... Ama sebep ne olursa olsun, çözüme giden yolun ilk durağı o sebebi net bir şekilde öğrenmekten geçiyor, başka türlü adımlar atmaya kalksan da boşuna kürek çekersin, değil mi? Tamam, anlık o telaşla düşünmek zor ama bu "neden" sorusu, işin kalbi diyebiliriz aslında...
Bankana ulaşmak, işte bu ilk ve en net bilgiyi almanın en doğrudan yolu... Kimi insan hemen çağrı merkezini arar, kimi direkt şubesine koşar, hangisi sana daha pratik geliyorsa artık. Ama önemli olan sadece "hesabım neden bloke?" diye sormak değil, biraz daha detaylı bilgi istemek. Sana tam olarak ne olduğunu, yani blokajın sebebini, hangi kurumdan geldiğini net bir şekilde öğrenmelisin. Banka yetkilisi, eğer bloke harici bir kurumdan geliyorsa, sana o kurumu ve dosya numarasını söylemekle yükümlüdür, bu bilgiyi istemekten çekinme. Çünkü eğer bankadan kaynaklı bir durum değilse, yani bankanın bir hatası veya kendi prosedürleri yüzünden değilse, o zaman asıl muhatabın banka değil, o bloku koyan kurum oluyor...
Eğer bankadan "bir kurum kararı var" cevabını aldıysan, işin rengi biraz değişiyor demek... Yani senin bankan sadece aracı olmuş, asıl iş o kararı veren kurumda. Bu bir mahkeme olabilir, bir icra dairesi olabilir, vergi dairesi olabilir, hatta bazen savcılık veya MASAK gibi yerler bile... Şimdi yapman gereken, bankadan aldığın o kurum bilgilerini kullanarak doğrudan o kurumla iletişime geçmek. E-Devlet'e bir giriyorsun, bir bakmışsın ki üzerindeki icra dosyaları, vergi borçları orada belirivermiş, aman diyeyim. Hiç vakit kaybetmeden o kuruma başvurmalı, blokajın nedenini, hangi borç veya işlemle ilgili olduğunu öğrenmeli ve kaldırma yollarını araştırmalısın. Hatta gerekirse bir avukattan da destek almak iyi olabilir, hele ki mevzu biraz karmaşıksa...
Evrak işleri, vallahi billahi en sıkıcı kısmı ama en kritik adımlarından biri... Hani o eski gazeteci kimliğimle söyleyeyim, belge olmadan hiçbir şey yapamazsın, elin kolun bağlı kalır. Bankadan aldığın bilgilerle o ilgili kuruma gittiğinde ya da aradığında, senden mutlaka ama mutlaka bazı belgeler isteyecekler. Bu borç dekontları olabilir, kimlik fotokopisi, banka hesap dökümleri, mahkeme kararları... İşte bu belgeleri eksiksiz bir şekilde hazırlamak, işin çözüme ulaşma süresini inanılmaz hızlandırır. Sakın ola ki "ya ne uğraşacağım şimdi" deme, her bir belge senin lehine, senin haklılığını veya çözüm yolunu gösteren bir delil aslında...
Peki ya mevzu borçsa... Yani biriken bir kredi kartı borcu, bir nafaka, ya da ödenmeyen bir fatura yüzünden konan bir blokajsa, işte o zaman doğrudan alacaklı kurumla veya kişiyle muhatap olman gerekebilir. Banka sadece parayı tutar, borcun kendisiyle ilgilenmez. Bu durumda yapman gereken, o borcun tamamını kapatmak veya ilgili kurumla (mesela icra dairesi aracılığıyla alacaklı ile) bir ödeme planı yapmak, bir uzlaşmaya varmak... Borcu ödediğine dair dekontları, makbuzları da mutlaka ama mutlaka sakla. Bu belgeler olmadan, "borcu ödedim, kaldırın" desen de kimse sana inanmaz ki, değil mi? Zaten bloke, o borç ödenmeden veya bir şekilde taksitlendirme gibi bir anlaşma yapılmadan kalkmaz kolay kolay...
Bloke kaldırma süreci öyle anlık, "şipşak" diye biten bir şey değil, onu baştan söyleyeyim... Bir de hani o anki ruh halinle "ne zaman bitecek bu iş?" diye sürekli stres yaşarsın ya... Ne yazık ki bürokrasinin çarkları biraz yavaş döner, sabır burada en büyük müttefikin olacak. Gerek bankayla, gerekse blokajı koyan kurumla düzenli olarak iletişime geçmeli, "işlem ne aşamada?" diye sormalı, takipte kalmalısın. Sen sormadıkça, sen takip etmedikçe bazen işler öylece askıda kalabilir. Telefonlar açılacak, mailler atılacak, gerekirse yeniden ziyaretler yapılacak... Sürekli takipte kalmak, aramak, sormak, "işlem ne aşamada?" demekten çekinme, vallahi billahi en kısa sürede çözüme ulaşmanın yollarından biri bu, inanın bana.
Şimdi bu kadar uğraşmışsın, bu derdi bir daha yaşamamak için neler yapabilirsin ki... Hani insan bir ders çıkarır ya, işte öyle bir durum. En önemlisi, finansal sorumluluklarını aksatmamak, borçlarını düzenli ödemek. E-Devlet üzerinden arada bir kendine bakmak, üzerindeki icra takipleri, vergi borçları ya da açılmış davalar var mı diye kontrol etmek, inanın çok işe yarar. Hani insan kendi kendine konuşur ya, "ne yapıyorum ben böyle?" diye, işte tam da o ruh haliyle finansal hayatını bir gözden geçirmek lazım. Bir de hani bankadan gelen bildirimleri, SMS'leri ciddiye almak var ya... Bazen hiç okumadan sileriz, ama içinde önemli uyarılar, ihbarnameler gizli olabilir. Önlem almak, her zaman sonradan tedavi etmeye çalışmaktan çok daha kolay ve az maliyetlidir, değil mi?
Şimdi ilk iş ne biliyor musun, bu blokaj neden kondu, bunu anlamak... Yani hani durup dururken kimse senin hesabına öyle keyfi bir bloke koymaz ki, mutlaka ama mutlaka bir sebebi vardır. Bu sebep bazen bir icra takibi olabilir, bazen bir savcılık kararı, bazen vergi dairesinin bir alacağı, hatta bazen bankanın kendi sistemindeki bir hata bile... Ama sebep ne olursa olsun, çözüme giden yolun ilk durağı o sebebi net bir şekilde öğrenmekten geçiyor, başka türlü adımlar atmaya kalksan da boşuna kürek çekersin, değil mi? Tamam, anlık o telaşla düşünmek zor ama bu "neden" sorusu, işin kalbi diyebiliriz aslında...
Bankana ulaşmak, işte bu ilk ve en net bilgiyi almanın en doğrudan yolu... Kimi insan hemen çağrı merkezini arar, kimi direkt şubesine koşar, hangisi sana daha pratik geliyorsa artık. Ama önemli olan sadece "hesabım neden bloke?" diye sormak değil, biraz daha detaylı bilgi istemek. Sana tam olarak ne olduğunu, yani blokajın sebebini, hangi kurumdan geldiğini net bir şekilde öğrenmelisin. Banka yetkilisi, eğer bloke harici bir kurumdan geliyorsa, sana o kurumu ve dosya numarasını söylemekle yükümlüdür, bu bilgiyi istemekten çekinme. Çünkü eğer bankadan kaynaklı bir durum değilse, yani bankanın bir hatası veya kendi prosedürleri yüzünden değilse, o zaman asıl muhatabın banka değil, o bloku koyan kurum oluyor...
Eğer bankadan "bir kurum kararı var" cevabını aldıysan, işin rengi biraz değişiyor demek... Yani senin bankan sadece aracı olmuş, asıl iş o kararı veren kurumda. Bu bir mahkeme olabilir, bir icra dairesi olabilir, vergi dairesi olabilir, hatta bazen savcılık veya MASAK gibi yerler bile... Şimdi yapman gereken, bankadan aldığın o kurum bilgilerini kullanarak doğrudan o kurumla iletişime geçmek. E-Devlet'e bir giriyorsun, bir bakmışsın ki üzerindeki icra dosyaları, vergi borçları orada belirivermiş, aman diyeyim. Hiç vakit kaybetmeden o kuruma başvurmalı, blokajın nedenini, hangi borç veya işlemle ilgili olduğunu öğrenmeli ve kaldırma yollarını araştırmalısın. Hatta gerekirse bir avukattan da destek almak iyi olabilir, hele ki mevzu biraz karmaşıksa...
Evrak işleri, vallahi billahi en sıkıcı kısmı ama en kritik adımlarından biri... Hani o eski gazeteci kimliğimle söyleyeyim, belge olmadan hiçbir şey yapamazsın, elin kolun bağlı kalır. Bankadan aldığın bilgilerle o ilgili kuruma gittiğinde ya da aradığında, senden mutlaka ama mutlaka bazı belgeler isteyecekler. Bu borç dekontları olabilir, kimlik fotokopisi, banka hesap dökümleri, mahkeme kararları... İşte bu belgeleri eksiksiz bir şekilde hazırlamak, işin çözüme ulaşma süresini inanılmaz hızlandırır. Sakın ola ki "ya ne uğraşacağım şimdi" deme, her bir belge senin lehine, senin haklılığını veya çözüm yolunu gösteren bir delil aslında...
Peki ya mevzu borçsa... Yani biriken bir kredi kartı borcu, bir nafaka, ya da ödenmeyen bir fatura yüzünden konan bir blokajsa, işte o zaman doğrudan alacaklı kurumla veya kişiyle muhatap olman gerekebilir. Banka sadece parayı tutar, borcun kendisiyle ilgilenmez. Bu durumda yapman gereken, o borcun tamamını kapatmak veya ilgili kurumla (mesela icra dairesi aracılığıyla alacaklı ile) bir ödeme planı yapmak, bir uzlaşmaya varmak... Borcu ödediğine dair dekontları, makbuzları da mutlaka ama mutlaka sakla. Bu belgeler olmadan, "borcu ödedim, kaldırın" desen de kimse sana inanmaz ki, değil mi? Zaten bloke, o borç ödenmeden veya bir şekilde taksitlendirme gibi bir anlaşma yapılmadan kalkmaz kolay kolay...
Bloke kaldırma süreci öyle anlık, "şipşak" diye biten bir şey değil, onu baştan söyleyeyim... Bir de hani o anki ruh halinle "ne zaman bitecek bu iş?" diye sürekli stres yaşarsın ya... Ne yazık ki bürokrasinin çarkları biraz yavaş döner, sabır burada en büyük müttefikin olacak. Gerek bankayla, gerekse blokajı koyan kurumla düzenli olarak iletişime geçmeli, "işlem ne aşamada?" diye sormalı, takipte kalmalısın. Sen sormadıkça, sen takip etmedikçe bazen işler öylece askıda kalabilir. Telefonlar açılacak, mailler atılacak, gerekirse yeniden ziyaretler yapılacak... Sürekli takipte kalmak, aramak, sormak, "işlem ne aşamada?" demekten çekinme, vallahi billahi en kısa sürede çözüme ulaşmanın yollarından biri bu, inanın bana.
Şimdi bu kadar uğraşmışsın, bu derdi bir daha yaşamamak için neler yapabilirsin ki... Hani insan bir ders çıkarır ya, işte öyle bir durum. En önemlisi, finansal sorumluluklarını aksatmamak, borçlarını düzenli ödemek. E-Devlet üzerinden arada bir kendine bakmak, üzerindeki icra takipleri, vergi borçları ya da açılmış davalar var mı diye kontrol etmek, inanın çok işe yarar. Hani insan kendi kendine konuşur ya, "ne yapıyorum ben böyle?" diye, işte tam da o ruh haliyle finansal hayatını bir gözden geçirmek lazım. Bir de hani bankadan gelen bildirimleri, SMS'leri ciddiye almak var ya... Bazen hiç okumadan sileriz, ama içinde önemli uyarılar, ihbarnameler gizli olabilir. Önlem almak, her zaman sonradan tedavi etmeye çalışmaktan çok daha kolay ve az maliyetlidir, değil mi?