IndigoRhythm
Kayıtlı Kullanıcı
Aynen abi ya, işte o meşhur dolandırıcılık vakaları... Haberlerde görüyoruz, bazen arkadaş çevremizde duyuyoruz, hatta yakınlarımızın başına bile gelebiliyor. Hiç başıma gelmez deme, vallahi gelebiliyor insanı şaşırtacak anlarda. Dijital dünya demek, biraz da bu risklerle yaşamak demek, kabul etmek lazım...
Peki bankalar ne yapıyor bu durumda? Hani sadece parayı alıp oturmuyorlar ki... Bir sürü güvenlik çözümü var aslında, çoğu zaman gözümüzden kaçan, "ay bu ne işe yarayacak şimdi" dediğimiz şeyler belki de. Ama işte o "ne işe yarayacak" dediklerimiz, bazen hayat kurtarıyor.
Mesela o SMS onayı varya, iki faktörlü kimlik doğrulama dedikleri... Küçük bir şey gibi durur, değil mi? Sanki sadece bir engel, bir zaman kaybı gibi. Ama işte o küçük şey, çoğu zaman son kalemiz oluyor; herhangi bir işlem yaparken telefonuna gelen o şifre, bir nevi senin dijital imzan gibi, sensiz olmuyor...
Ya da anında bildirimler... Hani telefonuna pat diye düşen o mesajlar. Kartından bir harcama yapıldığında, hesabından para çıktığında hemen haberin oluyor. Sanki biri kulağına fısıldıyor gibi, "bak, şu an bu işlem yapıldı" diye. Bu çok önemli bir farkındalık, bir anda her şeyin önüne geçebilirsin.
Mobil bankacılık uygulamalarında ne özellikler var bir bilsen... Kartını açıp kapatabiliyor, yurt dışı alışverişine kısıtlama getirebiliyor, hatta belli bir limitten sonra işlem yapmasın bile diyebiliyorsun. İstediğinde aktif edersin, istemediğinde kapatırsın, tam kontrol sende yani. Bu, gerçekten büyük bir güç.
Ama bütün bunlar yetiyor mu? Sadece bankanın sundukları mı kurtarıyor bizi? Elbette hayır, biraz da bizim tetikte olmamız gerekiyor, dikkatli adımlar atmamız lazım. Her mesajı, her maili iki kere okumak, her linke tıklamadan önce düşünmek... Yani biraz uyanık olacağız.
Şu meşhur "kart bilgileriniz güncellendi, tıklayın" mesajları varya... Vallahi billahi inanmayın, banka asla böyle bir link atmaz, bilgilerinizi telefonla istemez. Kimsenin vermemesi gereken şeyler var, hani canın gibi saklarsın ya, o hesap. Senin kişisel ve finansal bilgilerine kimse senden başka sahip olmamalı.
Peki şüphelendiğinde ne yapmalı? Diyelim garip bir işlem gördün, bir tuhaflık sezdiğin... Hemen bankanı arayacaksın abi. Çekinecek, utanacak bir durum yok, adamlar zaten bu iş için oradalar. Ne kadar hızlı olursan, o kadar iyi, çünkü zaman çok değerli bu tarz durumlarda.
Aslında her şey çok basit, gözümüzün önünde duruyor. Bankanın sana sunduğu güvenlik kalkanlarını kullanmak. Bunlar boşuna konulmuş özellikler değil, senin finansal sağlığın için, huzurun için varlar. Onları aktif etmek, hayatını çok daha kolaylaştırır, emin ol. İnanmak zor değil, sadece biraz farkında olmak yeterli.
Peki bankalar ne yapıyor bu durumda? Hani sadece parayı alıp oturmuyorlar ki... Bir sürü güvenlik çözümü var aslında, çoğu zaman gözümüzden kaçan, "ay bu ne işe yarayacak şimdi" dediğimiz şeyler belki de. Ama işte o "ne işe yarayacak" dediklerimiz, bazen hayat kurtarıyor.
Mesela o SMS onayı varya, iki faktörlü kimlik doğrulama dedikleri... Küçük bir şey gibi durur, değil mi? Sanki sadece bir engel, bir zaman kaybı gibi. Ama işte o küçük şey, çoğu zaman son kalemiz oluyor; herhangi bir işlem yaparken telefonuna gelen o şifre, bir nevi senin dijital imzan gibi, sensiz olmuyor...
Ya da anında bildirimler... Hani telefonuna pat diye düşen o mesajlar. Kartından bir harcama yapıldığında, hesabından para çıktığında hemen haberin oluyor. Sanki biri kulağına fısıldıyor gibi, "bak, şu an bu işlem yapıldı" diye. Bu çok önemli bir farkındalık, bir anda her şeyin önüne geçebilirsin.
Mobil bankacılık uygulamalarında ne özellikler var bir bilsen... Kartını açıp kapatabiliyor, yurt dışı alışverişine kısıtlama getirebiliyor, hatta belli bir limitten sonra işlem yapmasın bile diyebiliyorsun. İstediğinde aktif edersin, istemediğinde kapatırsın, tam kontrol sende yani. Bu, gerçekten büyük bir güç.
Ama bütün bunlar yetiyor mu? Sadece bankanın sundukları mı kurtarıyor bizi? Elbette hayır, biraz da bizim tetikte olmamız gerekiyor, dikkatli adımlar atmamız lazım. Her mesajı, her maili iki kere okumak, her linke tıklamadan önce düşünmek... Yani biraz uyanık olacağız.
Şu meşhur "kart bilgileriniz güncellendi, tıklayın" mesajları varya... Vallahi billahi inanmayın, banka asla böyle bir link atmaz, bilgilerinizi telefonla istemez. Kimsenin vermemesi gereken şeyler var, hani canın gibi saklarsın ya, o hesap. Senin kişisel ve finansal bilgilerine kimse senden başka sahip olmamalı.
Peki şüphelendiğinde ne yapmalı? Diyelim garip bir işlem gördün, bir tuhaflık sezdiğin... Hemen bankanı arayacaksın abi. Çekinecek, utanacak bir durum yok, adamlar zaten bu iş için oradalar. Ne kadar hızlı olursan, o kadar iyi, çünkü zaman çok değerli bu tarz durumlarda.
Aslında her şey çok basit, gözümüzün önünde duruyor. Bankanın sana sunduğu güvenlik kalkanlarını kullanmak. Bunlar boşuna konulmuş özellikler değil, senin finansal sağlığın için, huzurun için varlar. Onları aktif etmek, hayatını çok daha kolaylaştırır, emin ol. İnanmak zor değil, sadece biraz farkında olmak yeterli.