O malum "Hata Oluştu" mesajı var ya, hani ekranın ortasına mıh gibi çakılıp bütün hevesini kursağında bırakan... İşte o anlarda yalnız değilsiniz, vallahi billahi değil. Binlerce kişi aynı dijital labirentte dönüp duruyor, o e-Devlet kapısı denen yerden bir türlü geçememenin çaresizliğiyle boğuşuyor. Telefon yurtdışından gelmiş, hevesle kaydını yapacakken, sistemin o soğuk duvarına çarpıyorsun. Ne yapsan olmuyor, değil mi?
Şimdi şöyle bir durum var: O hata mesajının arkasında bir sürü potansiyel sebep yatıyor. Bir kere, o pasaport bilgileri... Abi, yemin ediyorum, en ufak bir harf hatası, bir rakam kayması bile bütün sistemi anında kilitler. Pasaport sahibinin adı soyadı, doğum tarihi, pasaport numarası… Bunları e-Devlet’e girerken gözünü dört açacaksın, hatta gerekirse bir arkadaşına da kontrol ettirsen hiç fena olmaz. Hani o basit insan hatası denilen şey var ya, işte o bile bir duvar örebiliyor karşına.
Bir de o kritik 120 günlük süre meselesi var ki... Pasaport sahibi ülkeye giriş yaptıktan sonraki 120 gün içinde kaydını tamamlaması gerekiyor. Eğer bu süreyi aştıysan, geçmiş olsun. Sistem "Hata" dese de aslında "Süre bitti" demek istiyor olabilir. Ya da belki, o malum tarihler. Pasaport giriş tarihi, çıkış tarihi, falan filan... Bunları da tek tek kontrol etmek lazım. Bazen sistem, kendi kayıtlarındaki tarihle senin girdiğin tarihi bir türlü eşleştiremiyor, inat ediyor...
Tarayıcı meselesi de yabana atılmamalı aslında. Hani her şey tam gibi durur, bilgiler doğrudur ama yine de "Hata" mesajı çıkıyorsa... Eski bir tarayıcı sürümü kullanıyor olabilirsin, ya da o meşhur çerezler (cookies) ve önbellek (cache) var ya, onlar birikip sistemi tıkıyor olabilir. Bir incognito penceresi açıp, ya da başka bir tarayıcıdan denemek... Bazen en basit görünen bu adım, o koca sorunu çözebiliyor, inanamazsın.
IMEI numarası... Aman Allah'ım, burası da başlı başına bir hata kaynağı. Telefonun kutusunda ya da *#06# tuşlayınca çıkan o 15 haneli numarayı doğru girdiğinden emin olmalısın. Bir rakam eksik, bir rakam fazla, ya da yanlış yazılmış bir hanesi... Hop, sistem gene "Kayıt bulunamadı" ya da "Geçersiz IMEI" gibi bir şeyler fırlatır yüzüne. Bu konuda acemilik yapmamak gerek, zira telafisi bazen çok zor olabiliyor.
En nihayetinde, eğer bütün bunları kontrol edip de hâlâ aynı hatayı alıyorsan... Artık bu iş kişisel bir meseleye dönmüş demektir, sistem seninle inatlaşıyor gibi. Bu noktada BTK'ya (Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu) doğrudan ulaşmak, durumu detaylıca anlatmak gerekiyor. Bazen onların veritabanında takılmış bir kayıt, ya da e-Devlet ile BTK sistemleri arasındaki o anlık senkronizasyon problemleri, senin saatlerini harcamana sebep olabiliyor. Hani o derler ya, "işi ehline bırakmak"... Bazen dijitalde de bu geçerli olabiliyor.
Şimdi şöyle bir durum var: O hata mesajının arkasında bir sürü potansiyel sebep yatıyor. Bir kere, o pasaport bilgileri... Abi, yemin ediyorum, en ufak bir harf hatası, bir rakam kayması bile bütün sistemi anında kilitler. Pasaport sahibinin adı soyadı, doğum tarihi, pasaport numarası… Bunları e-Devlet’e girerken gözünü dört açacaksın, hatta gerekirse bir arkadaşına da kontrol ettirsen hiç fena olmaz. Hani o basit insan hatası denilen şey var ya, işte o bile bir duvar örebiliyor karşına.
Bir de o kritik 120 günlük süre meselesi var ki... Pasaport sahibi ülkeye giriş yaptıktan sonraki 120 gün içinde kaydını tamamlaması gerekiyor. Eğer bu süreyi aştıysan, geçmiş olsun. Sistem "Hata" dese de aslında "Süre bitti" demek istiyor olabilir. Ya da belki, o malum tarihler. Pasaport giriş tarihi, çıkış tarihi, falan filan... Bunları da tek tek kontrol etmek lazım. Bazen sistem, kendi kayıtlarındaki tarihle senin girdiğin tarihi bir türlü eşleştiremiyor, inat ediyor...
Tarayıcı meselesi de yabana atılmamalı aslında. Hani her şey tam gibi durur, bilgiler doğrudur ama yine de "Hata" mesajı çıkıyorsa... Eski bir tarayıcı sürümü kullanıyor olabilirsin, ya da o meşhur çerezler (cookies) ve önbellek (cache) var ya, onlar birikip sistemi tıkıyor olabilir. Bir incognito penceresi açıp, ya da başka bir tarayıcıdan denemek... Bazen en basit görünen bu adım, o koca sorunu çözebiliyor, inanamazsın.
IMEI numarası... Aman Allah'ım, burası da başlı başına bir hata kaynağı. Telefonun kutusunda ya da *#06# tuşlayınca çıkan o 15 haneli numarayı doğru girdiğinden emin olmalısın. Bir rakam eksik, bir rakam fazla, ya da yanlış yazılmış bir hanesi... Hop, sistem gene "Kayıt bulunamadı" ya da "Geçersiz IMEI" gibi bir şeyler fırlatır yüzüne. Bu konuda acemilik yapmamak gerek, zira telafisi bazen çok zor olabiliyor.
En nihayetinde, eğer bütün bunları kontrol edip de hâlâ aynı hatayı alıyorsan... Artık bu iş kişisel bir meseleye dönmüş demektir, sistem seninle inatlaşıyor gibi. Bu noktada BTK'ya (Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu) doğrudan ulaşmak, durumu detaylıca anlatmak gerekiyor. Bazen onların veritabanında takılmış bir kayıt, ya da e-Devlet ile BTK sistemleri arasındaki o anlık senkronizasyon problemleri, senin saatlerini harcamana sebep olabiliyor. Hani o derler ya, "işi ehline bırakmak"... Bazen dijitalde de bu geçerli olabiliyor.