Güvenlik kilidi açma talimatı vermek… Aslında düşündüğümüzden çok daha kritik bir konu bu. Neden mi? Çünkü abi sonuçta bir güvenlik sisteminden bahsediyoruz. Birilerinin yanlış anlaması veya eksik bilgi edinmesi, vallahi billahi hiç hoş sonuçlar doğurmaz. İşin özü, net ve anlaşılır olmak.
Şimdi, her kilidin kendine has bir dili var desem, abartmış olmam herhalde. Bazıları şifreli, bazıları kartlı, bazıları da bildiğin anahtarlı. Dolayısıyla, talimat verirken hangi tür kilitten bahsettiğini en başta belirtmek şart. Yoksa, insanlar anahtarı nereye sokacağını şaşırır, değil mi? Detaycı olmak iyidir, candır.
Kullanıcı arayüzü de işin içine giriyor tabii. Eğer dijital bir kilitten bahsediyorsak, menüleri, simgeleri ve komutları tane tane anlatmak lazım. Bir de, herkesin teknolojiye aynı seviyede hakim olmadığını unutmamak gerek. Ekran görüntüleriyle desteklemek, vallahi süper olur. Görsel iyidir.
Talimatları adım adım yazmak da önemli. Birinci adımda şunu yap, ikinci adımda bunu yap… Ama sakın ha, çok karmaşık cümleler kurma. Basit, anlaşılır ve akıcı bir dil kullanmak, işin sırrı. Yani, sanki bir arkadaşına anlatır gibi...
Olası sorunları da önceden belirtmek, krizi önlemenin en iyi yolu. Mesela, şifreyi unutursan ne yapacağını, pil biterse ne olacağını falan... "Abi, böyle bir durum olursa panik yapma, şu adımları izle" demek, insanları rahatlatır. Unutma, önlem almak her zaman iyidir.
Bir de şu var: Güvenliği ihlal edebilecek bilgileri asla paylaşmamak gerek. Mesela, "Fabrika ayarı şifresi budur" falan gibi şeyler yazarsan, valla sonra çok başın ağrır. Hassas bilgileri korumak, her şeyden önemli. Ne de olsa amaç, güvenliği sağlamak…
Talimatları test etmek de şart. Birkaç farklı kişiye okut ve anlamadıkları yerleri düzelt. Hatta, mümkünse videolu anlatım da ekle. Abi, bazı insanlar okumaktansa izlemeyi daha çok seviyor. Herkesin öğrenme şekli farklı sonuçta.
Son olarak, iletişim bilgilerini eklemek de önemli. "Eğer takılırsan, bizi ara" demek, insanlara güven verir. Çünkü sonuçta, kimse tek başına uğraşmak istemez, değil mi? Abi, her zaman bir destek hattı olması iyidir.
Şimdi, her kilidin kendine has bir dili var desem, abartmış olmam herhalde. Bazıları şifreli, bazıları kartlı, bazıları da bildiğin anahtarlı. Dolayısıyla, talimat verirken hangi tür kilitten bahsettiğini en başta belirtmek şart. Yoksa, insanlar anahtarı nereye sokacağını şaşırır, değil mi? Detaycı olmak iyidir, candır.
Kullanıcı arayüzü de işin içine giriyor tabii. Eğer dijital bir kilitten bahsediyorsak, menüleri, simgeleri ve komutları tane tane anlatmak lazım. Bir de, herkesin teknolojiye aynı seviyede hakim olmadığını unutmamak gerek. Ekran görüntüleriyle desteklemek, vallahi süper olur. Görsel iyidir.
Talimatları adım adım yazmak da önemli. Birinci adımda şunu yap, ikinci adımda bunu yap… Ama sakın ha, çok karmaşık cümleler kurma. Basit, anlaşılır ve akıcı bir dil kullanmak, işin sırrı. Yani, sanki bir arkadaşına anlatır gibi...
Olası sorunları da önceden belirtmek, krizi önlemenin en iyi yolu. Mesela, şifreyi unutursan ne yapacağını, pil biterse ne olacağını falan... "Abi, böyle bir durum olursa panik yapma, şu adımları izle" demek, insanları rahatlatır. Unutma, önlem almak her zaman iyidir.
Bir de şu var: Güvenliği ihlal edebilecek bilgileri asla paylaşmamak gerek. Mesela, "Fabrika ayarı şifresi budur" falan gibi şeyler yazarsan, valla sonra çok başın ağrır. Hassas bilgileri korumak, her şeyden önemli. Ne de olsa amaç, güvenliği sağlamak…
Talimatları test etmek de şart. Birkaç farklı kişiye okut ve anlamadıkları yerleri düzelt. Hatta, mümkünse videolu anlatım da ekle. Abi, bazı insanlar okumaktansa izlemeyi daha çok seviyor. Herkesin öğrenme şekli farklı sonuçta.
Son olarak, iletişim bilgilerini eklemek de önemli. "Eğer takılırsan, bizi ara" demek, insanlara güven verir. Çünkü sonuçta, kimse tek başına uğraşmak istemez, değil mi? Abi, her zaman bir destek hattı olması iyidir.