CrimsonLinen
Kayıtlı Kullanıcı
Mobil imza bloke oldu değil mi? Klasik, hepimizin başına geliyor bu lanet olası durum. Tam da önemli bir işin ortasında, e-Devlet'e gireceksin, banka işlemi yapacaksın, tık... Bloke! İnsan ne yapacağını şaşırıyor, sinirleniyor tabii.
İlk akla gelen, şifre falan mı unuttun? Ya da belki art arda yanlış denemeler yaptın, sistem de "dur bakalım ne iş?" dedi, kilitledi seni. Güvenlik protokolleri bunlar, biliyoruz ama gel de anlat, o anki telaşla insan hiç düşünemiyor. Yoksa hattın mı kapandı, fatura mı ödenmedi, alakasız bir durum mu var işin içinde...
Neyse, direkt konuya girelim. Çoğu zaman ilk durak, evet, o "klişe" ama işe yarayan yer: Mobil operatörün. Arıyorsun müşteri hizmetlerini, bağlanmak için çektiğin çile ayrı bir konu tabii ama vazgeçme, onlar kilit noktası. Başka ne yapacaksın ki, uzaktan bir sihirli değnekle açacak halimiz yok.
Oradaki arkadaşa durumu güzelce izah etmelisin. "Benim mobil imzam bloke oldu, neden oldu, nasıl açılır, lütfen yardımcı olun" de. Net ol, kafası karışmasın, yoksa seni oradan oraya paslarlar, vallahi delirirsin. Zaten sinirlisin, bir de onlarla uğraşma.
Onlar sana bazı sorular soracaktır, kimlik doğrulamanı isteyecektir mutlaka. T.C. kimlik numaran, belki annenizin kızlık soyadı gibi bilgiler, hepsini hazırda tut. Yoksa orada takılırsın, bir daha baştan başlarsın. Kredi kartı bilgileri bile isteyebilirler bazen, kim olduğunu teyit etmek için.
Belki de durum seninle alakalı değil, sistemde bir güncelleme ya da anlık bir aksaklık olmuştur. Operatör bu tür durumları bilir, bazen sadece bir butona basıp senin blokeyi kaldırmaları yeterli olur. Bazen de uzun soluklu bir operasyon... işte o zaman yandın.
Sana bazen "SIM kartını çıkarıp tekrar takar mısın?" diyecekler. Ya da "Uygulamayı silip baştan kur." Evet, basit çözümler bunlar, ama inan bana, bazen işe yarıyor. Bir dene, ne kaybedersin ki? Belki de bu kadar basit bir şey yüzünden saatlerdir kafanı duvarlara vuruyorsun.
Ya da mobil imza uygulaman güncel değil mi? Eski bir sürüm mü kullanıyorsun? Biliyorsun, bu uygulamalar sürekli güncelleniyor, güvenlik açıkları kapatılıyor, yeni özellikler ekleniyor. Belki de senin problemin sadece bir güncellemeye bakıyor, kim bilir...
Şayet operatörün de çare bulamadıysa, ki bu nadir bir durumdur ama imkansız değil, o zaman işler biraz karmaşıklaşır. Sana en yakın şubeye gitmen gerekebilir. Abi ya, bu devirde şubeye gitmek mi kaldı diyeceksin ama bazen fiziki bir teyit, yüz yüze bir görüşme kaçınılmaz oluyor, ne yapacaksın.
Şubede de yine aynı şeyler... Kimlik doğrulama, neden blokelendiğine dair açıklamalar ve yeni bir mobil imza sözleşmesi bile imzalaman gerekebilir. Yepyeni bir başlangıç gibi düşünebilirsin bunu, baştan aşağı sil baştan. Kimliğini yanında götürmeyi unutma, yoksa kapıdan çevirirler.
Bir de şu var: Şifreni not al ya da aklında tut ama kimsenin erişemeyeceği bir yerde olsun. Mobil imza dediğin şey, parmak izin gibi, çok kişisel ve önemli. Bir daha bloke olmasın diye, önceden tedbir almak lazım. Her seferinde bu çile çekilir mi abi, vallahi çekilmez.
Özetle, mobil imza blokesi açmak sabır ve biraz da takip işi. Direkt operatörünle iletişim kur, gerekli bilgileri ver, şayet çözülmezse de şubeye gitmekten çekinme. Çözülür, elbet çözülür bu dert, ama birazcık canını sıkabilir, hazırlıklı olman gerek...
İlk akla gelen, şifre falan mı unuttun? Ya da belki art arda yanlış denemeler yaptın, sistem de "dur bakalım ne iş?" dedi, kilitledi seni. Güvenlik protokolleri bunlar, biliyoruz ama gel de anlat, o anki telaşla insan hiç düşünemiyor. Yoksa hattın mı kapandı, fatura mı ödenmedi, alakasız bir durum mu var işin içinde...
Neyse, direkt konuya girelim. Çoğu zaman ilk durak, evet, o "klişe" ama işe yarayan yer: Mobil operatörün. Arıyorsun müşteri hizmetlerini, bağlanmak için çektiğin çile ayrı bir konu tabii ama vazgeçme, onlar kilit noktası. Başka ne yapacaksın ki, uzaktan bir sihirli değnekle açacak halimiz yok.
Oradaki arkadaşa durumu güzelce izah etmelisin. "Benim mobil imzam bloke oldu, neden oldu, nasıl açılır, lütfen yardımcı olun" de. Net ol, kafası karışmasın, yoksa seni oradan oraya paslarlar, vallahi delirirsin. Zaten sinirlisin, bir de onlarla uğraşma.
Onlar sana bazı sorular soracaktır, kimlik doğrulamanı isteyecektir mutlaka. T.C. kimlik numaran, belki annenizin kızlık soyadı gibi bilgiler, hepsini hazırda tut. Yoksa orada takılırsın, bir daha baştan başlarsın. Kredi kartı bilgileri bile isteyebilirler bazen, kim olduğunu teyit etmek için.
Belki de durum seninle alakalı değil, sistemde bir güncelleme ya da anlık bir aksaklık olmuştur. Operatör bu tür durumları bilir, bazen sadece bir butona basıp senin blokeyi kaldırmaları yeterli olur. Bazen de uzun soluklu bir operasyon... işte o zaman yandın.
Sana bazen "SIM kartını çıkarıp tekrar takar mısın?" diyecekler. Ya da "Uygulamayı silip baştan kur." Evet, basit çözümler bunlar, ama inan bana, bazen işe yarıyor. Bir dene, ne kaybedersin ki? Belki de bu kadar basit bir şey yüzünden saatlerdir kafanı duvarlara vuruyorsun.
Ya da mobil imza uygulaman güncel değil mi? Eski bir sürüm mü kullanıyorsun? Biliyorsun, bu uygulamalar sürekli güncelleniyor, güvenlik açıkları kapatılıyor, yeni özellikler ekleniyor. Belki de senin problemin sadece bir güncellemeye bakıyor, kim bilir...
Şayet operatörün de çare bulamadıysa, ki bu nadir bir durumdur ama imkansız değil, o zaman işler biraz karmaşıklaşır. Sana en yakın şubeye gitmen gerekebilir. Abi ya, bu devirde şubeye gitmek mi kaldı diyeceksin ama bazen fiziki bir teyit, yüz yüze bir görüşme kaçınılmaz oluyor, ne yapacaksın.
Şubede de yine aynı şeyler... Kimlik doğrulama, neden blokelendiğine dair açıklamalar ve yeni bir mobil imza sözleşmesi bile imzalaman gerekebilir. Yepyeni bir başlangıç gibi düşünebilirsin bunu, baştan aşağı sil baştan. Kimliğini yanında götürmeyi unutma, yoksa kapıdan çevirirler.
Bir de şu var: Şifreni not al ya da aklında tut ama kimsenin erişemeyeceği bir yerde olsun. Mobil imza dediğin şey, parmak izin gibi, çok kişisel ve önemli. Bir daha bloke olmasın diye, önceden tedbir almak lazım. Her seferinde bu çile çekilir mi abi, vallahi çekilmez.
Özetle, mobil imza blokesi açmak sabır ve biraz da takip işi. Direkt operatörünle iletişim kur, gerekli bilgileri ver, şayet çözülmezse de şubeye gitmekten çekinme. Çözülür, elbet çözülür bu dert, ama birazcık canını sıkabilir, hazırlıklı olman gerek...