Bankanın İnisiyatifiyle Konulan Blokeye İtiraz Yolları

Bankanın İnisiyatifiyle Konulan Blokeye İtiraz Yolları

IndigoCadence

Kayıtlı Kullanıcı
Puan 16
Çözümler 0
Katılım
2 Ara 2025
Mesajlar
250
Tepkime puanı
0
IndigoCadence
Bir sabah uyandınız, internet bankacılığına girmeye çalıştınız ve karşınıza o soğuk, tanıdık olmayan hata mesajı çıktı; "Hesabınıza erişim kısıtlanmıştır." Dersin ki kendi kendine, "Allah Allah, ne oldu şimdi?" Sanki bir film sahnesi, hani banka müdürü arar da "Hesabınızda şüpheli işlemler var" der... işte o an geldi abi, ama belki de kimse aramadı, sadece bir ekran mesajıyla hayatınızın finansal akışı kesildi. İnsan bir an gerçekten neye uğradığını şaşırıyor, vallahi şaşırıyor.

Peki neye dayanır bankanın bu blokaj inisiyatifi, hiç düşündünüz mü? Çoğu zaman mevzuat derler, evet, o "Kara Paranın Aklanmasının Önlenmesi" falan filan denilen, bir de "Terör Finansmanıyla Mücadele" mevzuatı var... ya da Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (BDDK) o ince ince tebliğleri, bazen de bankanın kendi iç risk departmanının radarına takılmışsınızdır, kim bilir? O an insan beyninden vurulmuşa dönüyor, ne arayacağını ne soracağını bilemiyor ki... sanki bir labirentin ortasına düşmüş gibi.

Hemen şubeye koşmak mı, müşteri hizmetlerini arayıp beş dakika bekleme müziği dinlemek mi, ya da direkt avukata mı gitmeli? O ilk şok anında verilen her karar, sürecin seyrini değiştirebilir. O yüzden bir durup düşünmek lazım, soğukkanlı olmak... ama hangi insan soğukkanlı olabilir ki parasına erişimi engellendiğinde, hele de acil bir ödeme bekliyorsa ya da bir faturası varsa...

Bankalar, evet, MASAK bildirimleri, SPK düzenlemeleri, hatta bazı uluslararası yaptırımlar çerçevesinde kendilerini korumak zorunda hissederler. Yani bu blokajlar genelde keyfi değil, bir hukuki dayanağı var gibi duruyor. Ama o hukuki dayanağın altında yatan gerçek sebep ne, sizinle ilgili spesifik durum nedir, işte esas soru bu. Şüphe duyulan işlem neydi, hangi hareketiniz gözden kaçtı ya da yanlış yorumlandı? Bunu sormak, sorgulamak en doğal hakkınız.

Şimdi gelelim itiraz yollarına. İlk kapı tabii ki bankanın kendisi. Ama nasıl bir iletişim kurulmalı? "Hesabımı açın!" diye bağırmak pek işe yaramaz, aksine daha da gerer ortamı. Daha ziyade, durumu sakinlikle izah eden, blokajın sebebini öğrenmek isteyen ve ilgili belgeleri sunmaya hazır olduğunuzu belirten bir dilekçe... bu bir başlangıç olabilir. Hatta bazen o ilk telefon, tüm düğümleri çözebiliyor, küçük bir yanlış anlaşılma veya eksik bilgiymiş meğer.

Fakat banka size tatmin edici bir yanıt vermezse, ya da sürecin çok uzadığını hissederseniz, işte o zaman ikinci basamaklara geçmek gerekiyor. Mesela Tüketici Hakem Heyeti, eğer ortada bir tüketici işlemi varsa, yani siz bireysel bir müşteriyseniz. Ancak bankanın inisiyatifiyle konan bu tür blokajlar genelde daha derin meselelere, şüpheli işlem gibi mevzuat kaynaklı durumlara dayandığından, hakem heyetlerinin yetki alanı bazen dar kalabiliyor, abi.

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) var bir de. Bankaları denetleyen üst kurum. Buraya şikayet yolu da açık. Yani bankanın mevzuata aykırı bir işlem yaptığını ya da blokajı haksız yere sürdürdüğünü düşünüyorsanız, BDDK'ya başvurmak bir seçenek olabilir. Onlar bankadan savunma ister, konuyu inceler... ama bu da zaman alan, sabır gerektiren bir süreç, öyle bir günde sonuçlanmaz. İşin doğası bu.

Tabii tüm bu yolların kesintiye uğradığı, ya da sonuç vermediği noktada, hukuki süreç başlar. Yani mahkeme... asliye hukuk mahkemeleri, ticaret mahkemeleri... duruma göre. Bir avukatın desteği olmadan bu sularda yüzmek çok zor, gerçekten çok zor. Delil toplama, dilekçe hazırlama, duruşmalara katılma... hepsi ayrı bir uzmanlık ister. Yani kendi kendine "ben hallederim" demek, çoğu zaman vakit ve nakit kaybına yol açabiliyor.

En başta, hesap hareketlerinizin şeffaf olması, bankanızla olan iletişiminizi güncel tutmanız önemli. Yani banka sizi aradığında cevap vermek, e-postalara bakmak... KYC (Müşterini Tanı) süreçleri artık çok titiz ilerliyor. Yani blokajı kaldırmanın bir yolu da, bankanın o şüphelerini giderecek belgeleri ve açıklamaları sunmaktan geçiyor. Çünkü banka da riski minimize etmek istiyor, sen de mağduriyetini... ortak bir nokta bulmak lazım.

Unutmayın, bu tür durumlar sadece size özel değil. Finansal dünyada, özellikle küresel denetimlerin arttığı bu dönemde, bankalar "tedbir" dediğimiz şeyleri almaktan çekinmiyorlar. Önemli olan, o tedbirin haklı olup olmadığını sorgulamak, itiraz etmek ve doğru hukuki yolları izlemek... yoksa kendi içinde kaybolup gidersin. Yani bu durum, bir anlamda, finansal okuryazarlığınızı ve hak arama becerilerinizi test eden bir sınav gibi... ne bileyim, öyle düşündürüyor işte insanı.
 
Geri