E-devlet blokesi mi dediler? Aman abi, o neydi öyle... Birdenbire bir bakıyorsun hesabına erişim yok, havale yapamıyorsun, çektiklerin havada kalmış... Koşuyorsun bankaya, sana ne diyorlar? "E-devlet'ten bloke gelmiş, biz bir şey yapamayız." Vallahi billahi duydukça çıldırıyor insan, öyle değil mi? Sanki E-devlet bir sihirli değnekle pat diye senin hesabına el koymuş gibi...
Ama gel gör ki, o banka çalışanının sana söylediği o bilgi, çoğu zaman ya eksik ya da tamamen yanlış, abi. Niye mi böyle? İşte işin aslı burası ya... Onlar da tam olarak bilmiyor, ya da bilmek istemiyor diyelim... Ya da şöyle diyelim, o anlık seni başından savmak en kolayı geliyor onlara, hiç uğraşmak istemiyorlar gibi.
Şimdi şöyle düşün, bankadaki gişe memurunun önüne her gün yüzlerce dosya geliyor, çeşit çeşit işlem. Adamın bu E-devlet blokesi muhabbetine derinlemesine hakim olması beklenir mi? Pek sanmıyorum. Sistem zaten karmaşık, iç yazışmalar ayrı bir dünya, yani tam olarak neyin ne olduğunu anlamaları bile zaman alıyor çoğu zaman... Kim bilir hangi birimden gelmiş, neyin nesiymiş bu bloke...
Zaten olayın en can alıcı noktası ne biliyor musun? E-devlet blokesi diye bir şey, senin düşündüğün gibi direkt E-devlet'ten gelmiyor aslında. Hani böyle "E-devlet Merkezi" diye bir yer var da oradan düğmeye basıyorlar, pat senin hesabına bloke konuyor değil. Genelde bu tür blokeler, mahkeme kararı, icra takibi, vergi dairesi borcu gibi resmi kurumlardan gelen taleplerle oluşuyor. Yani aslında E-devlet, sadece o taleplerin sana iletildiği bir aracı platform, o kadar...
Ve sen de tam o arada kalıyorsun işte. Banka sana "E-devlet" diyor, E-devlet'e giriyorsun, orada da bir şey anlamıyorsun çoğu zaman, ya da hangi karardan dolayı olduğunu bulmak için derinlere inmen gerekiyor... İşin içinden çık çıkabilirsen. Sen parana ulaşamıyorsun, banka sana yardımcı olmuyor, o resmi kurum da zaten seninle direkt muhatap olmuyor... resmen arada sıkışıp kalıyorsun.
Peki ne yapacaksın bu durumda? Sakın o "E-devlet'ten gelmiş" lafını yutup geri dönme evine. Bankaya soracaksın, net bir şekilde, "Hangi karara istinaden, hangi kurumdan gelen taleple bu bloke kondu?" diye... Direkt bilgiyi isteyeceksin. Bazen bilmedikleri için sallıyorlar, bazen de bilseler bile "uğraşamam şimdi" modunda oluyorlar, öyle değil mi? Israrcı olacaksın, o bilgiyi koparacaksın onlardan. Bu senin hakkın sonuçta, parana el konulmuş, öyle mi?
Hatta git, E-devlet'ine gir, orada 'Hukuki Süreçler' ya da 'Borç Bilgileri' gibi başlıkları iyice bir kurcala. Belki orada bir tebligat vardır, bir mahkeme kararı, bir icra dosyası... bankanın sana "E-devlet" diye geçiştirdiği şeyin aslını orada bulabilirsin. Yani bir nevi kendi dedektifliğini kendin yapacaksın, abi... Başka çaren yok gibi duruyor.
Aslında bu durum, sadece bankaların hatası değil, tüm sistemin o karmaşık ve vatandaş odaklı olmayan yapısının bir yansıması. Bilgi akışı kopuk, sorumluluk atılıyor... Ve bu işin faturasını da yine senin gibi sıradan vatandaş ödüyor. Yazık değil mi, vallahi yazık. Bu kadar basit bir şeyin bile bu kadar zorlaştırılmasına anlam vermek mümkün değil... İnsan ister istemez sorguluyor, neden bu kadar karmaşa?
Ama gel gör ki, o banka çalışanının sana söylediği o bilgi, çoğu zaman ya eksik ya da tamamen yanlış, abi. Niye mi böyle? İşte işin aslı burası ya... Onlar da tam olarak bilmiyor, ya da bilmek istemiyor diyelim... Ya da şöyle diyelim, o anlık seni başından savmak en kolayı geliyor onlara, hiç uğraşmak istemiyorlar gibi.
Şimdi şöyle düşün, bankadaki gişe memurunun önüne her gün yüzlerce dosya geliyor, çeşit çeşit işlem. Adamın bu E-devlet blokesi muhabbetine derinlemesine hakim olması beklenir mi? Pek sanmıyorum. Sistem zaten karmaşık, iç yazışmalar ayrı bir dünya, yani tam olarak neyin ne olduğunu anlamaları bile zaman alıyor çoğu zaman... Kim bilir hangi birimden gelmiş, neyin nesiymiş bu bloke...
Zaten olayın en can alıcı noktası ne biliyor musun? E-devlet blokesi diye bir şey, senin düşündüğün gibi direkt E-devlet'ten gelmiyor aslında. Hani böyle "E-devlet Merkezi" diye bir yer var da oradan düğmeye basıyorlar, pat senin hesabına bloke konuyor değil. Genelde bu tür blokeler, mahkeme kararı, icra takibi, vergi dairesi borcu gibi resmi kurumlardan gelen taleplerle oluşuyor. Yani aslında E-devlet, sadece o taleplerin sana iletildiği bir aracı platform, o kadar...
Ve sen de tam o arada kalıyorsun işte. Banka sana "E-devlet" diyor, E-devlet'e giriyorsun, orada da bir şey anlamıyorsun çoğu zaman, ya da hangi karardan dolayı olduğunu bulmak için derinlere inmen gerekiyor... İşin içinden çık çıkabilirsen. Sen parana ulaşamıyorsun, banka sana yardımcı olmuyor, o resmi kurum da zaten seninle direkt muhatap olmuyor... resmen arada sıkışıp kalıyorsun.
Peki ne yapacaksın bu durumda? Sakın o "E-devlet'ten gelmiş" lafını yutup geri dönme evine. Bankaya soracaksın, net bir şekilde, "Hangi karara istinaden, hangi kurumdan gelen taleple bu bloke kondu?" diye... Direkt bilgiyi isteyeceksin. Bazen bilmedikleri için sallıyorlar, bazen de bilseler bile "uğraşamam şimdi" modunda oluyorlar, öyle değil mi? Israrcı olacaksın, o bilgiyi koparacaksın onlardan. Bu senin hakkın sonuçta, parana el konulmuş, öyle mi?
Hatta git, E-devlet'ine gir, orada 'Hukuki Süreçler' ya da 'Borç Bilgileri' gibi başlıkları iyice bir kurcala. Belki orada bir tebligat vardır, bir mahkeme kararı, bir icra dosyası... bankanın sana "E-devlet" diye geçiştirdiği şeyin aslını orada bulabilirsin. Yani bir nevi kendi dedektifliğini kendin yapacaksın, abi... Başka çaren yok gibi duruyor.
Aslında bu durum, sadece bankaların hatası değil, tüm sistemin o karmaşık ve vatandaş odaklı olmayan yapısının bir yansıması. Bilgi akışı kopuk, sorumluluk atılıyor... Ve bu işin faturasını da yine senin gibi sıradan vatandaş ödüyor. Yazık değil mi, vallahi yazık. Bu kadar basit bir şeyin bile bu kadar zorlaştırılmasına anlam vermek mümkün değil... İnsan ister istemez sorguluyor, neden bu kadar karmaşa?