IndigoDriftwood
Kayıtlı Kullanıcı
Kart bloke oldu mu? Hemen aklına ne gelir, kim yaptı bunu? Vallahi çoğu kişinin aklına ilk gelen ödeme kuruluşu falan oluyor, "POS çalışmadı kesin" derler. Halbuki durum çoğu zaman öyle değil.
İşin doğrusu, kartını bloke eden, kartını çıkaran bankandır abi. Kredi kartı olsun, banka kartı olsun... Seninle direk sözleşme yapan kim? Paran kimde? Orası işte.
Şimdi banka niye bloke koysun? En büyük sebep, güvenlik. Sistem diyor ki, "Hoppala! Bu işlem şüpheli..." Ne bileyim, bir anda yurt dışından bir alışveriş denemesi falan... Seni korumak için, aslında.
Ya da alışık olmadığın bir yerde, mesela her zaman küçük harcama yaptığın kartla birden çok yüklü bir şey almaya kalkıyorsun... Banka diyor ki, "Acaba kart çalındı mı, bilgi sızdı mı?" Tetiği çekiyor.
Peki ödeme kuruluşları ne yapar? Onlar banka değil ki. Onlar senin kartına bloke koyma yetkisine sahip değiller, koyamazlar da. Onlar daha çok köprü görevi görüyor, bilgiyi iletiyor...
Yani şöyle düşün, ödeme kuruluşu diyor ki "Banka bu işlemi onaylamıyor" ya da "Kartta bakiye yetersiz". Bu bir bloklama değil. Sadece o işlemi reddetmek... Reddetmekle bloke etmek aynı şey mi Allah aşkına?
"Reddedildi" demekle "bloke edildi" demek arasında dağlar kadar fark var. Reddedilen işlem anlık bir sorun olabilir, tekrar denersin geçer. Bloke edilen kartla hiçbir şey yapamazsın, ta ki bankan açana kadar.
Bazen bankalar senin onayın olmadan bile kartını kullanıma kapatabilir. Mesela çok sayıda şüpheli işlem denemesi peş peşe geldi... Banka risk görmüştür, seni uyaramadan önlem almıştır. Tamamen senin iyiliğin için.
Kısacası, kartın bloke olduysa, ilk arayacağın yer, kartını aldığın banka olmalı. Direkt onlarla konuş. Ödeme kuruluşunu falan aramanın bir anlamı yok, onlar da seni bankaya yönlendirecek zaten.
Kartının üzerindeki güç, o kartı sana veren kurumda, yani bankanda. Ödeme altyapıları, sanal POS'lar... Onlar sadece aracılar. Asıl patron banka. Bu kadar basit aslında.
Hani bazen bankalar arar ya, "Bu işlemi siz mi yaptınız?" diye sorar. Yanlış cevap verirsen veya ulaşamazlarsa... İşte o zaman çat diye kapatabiliyorlar kartı. Çok hassas bir konu bu, güvenlik yani.
Yani kısaca, cüzdanındaki o plastik parçanın anahtarını elinde tutan kişi, her zaman bankandır. Bloke falan mevzusuysa, top tamamen onlarda. Kimde, nerede arayacağını bilmek hayat kurtarır, vallahi billahi.
İşin doğrusu, kartını bloke eden, kartını çıkaran bankandır abi. Kredi kartı olsun, banka kartı olsun... Seninle direk sözleşme yapan kim? Paran kimde? Orası işte.
Şimdi banka niye bloke koysun? En büyük sebep, güvenlik. Sistem diyor ki, "Hoppala! Bu işlem şüpheli..." Ne bileyim, bir anda yurt dışından bir alışveriş denemesi falan... Seni korumak için, aslında.
Ya da alışık olmadığın bir yerde, mesela her zaman küçük harcama yaptığın kartla birden çok yüklü bir şey almaya kalkıyorsun... Banka diyor ki, "Acaba kart çalındı mı, bilgi sızdı mı?" Tetiği çekiyor.
Peki ödeme kuruluşları ne yapar? Onlar banka değil ki. Onlar senin kartına bloke koyma yetkisine sahip değiller, koyamazlar da. Onlar daha çok köprü görevi görüyor, bilgiyi iletiyor...
Yani şöyle düşün, ödeme kuruluşu diyor ki "Banka bu işlemi onaylamıyor" ya da "Kartta bakiye yetersiz". Bu bir bloklama değil. Sadece o işlemi reddetmek... Reddetmekle bloke etmek aynı şey mi Allah aşkına?
"Reddedildi" demekle "bloke edildi" demek arasında dağlar kadar fark var. Reddedilen işlem anlık bir sorun olabilir, tekrar denersin geçer. Bloke edilen kartla hiçbir şey yapamazsın, ta ki bankan açana kadar.
Bazen bankalar senin onayın olmadan bile kartını kullanıma kapatabilir. Mesela çok sayıda şüpheli işlem denemesi peş peşe geldi... Banka risk görmüştür, seni uyaramadan önlem almıştır. Tamamen senin iyiliğin için.
Kısacası, kartın bloke olduysa, ilk arayacağın yer, kartını aldığın banka olmalı. Direkt onlarla konuş. Ödeme kuruluşunu falan aramanın bir anlamı yok, onlar da seni bankaya yönlendirecek zaten.
Kartının üzerindeki güç, o kartı sana veren kurumda, yani bankanda. Ödeme altyapıları, sanal POS'lar... Onlar sadece aracılar. Asıl patron banka. Bu kadar basit aslında.
Hani bazen bankalar arar ya, "Bu işlemi siz mi yaptınız?" diye sorar. Yanlış cevap verirsen veya ulaşamazlarsa... İşte o zaman çat diye kapatabiliyorlar kartı. Çok hassas bir konu bu, güvenlik yani.
Yani kısaca, cüzdanındaki o plastik parçanın anahtarını elinde tutan kişi, her zaman bankandır. Bloke falan mevzusuysa, top tamamen onlarda. Kimde, nerede arayacağını bilmek hayat kurtarır, vallahi billahi.